RETRO: Hidden and Dangerous – Válka je tvrdá, ale funguje i po těch letech

Sponzorované odkazy:

RETRO: Hidden and Dangerous – Válka je tvrdá, ale funguje i po těch letech

Nejlepší válečné filmy? Je jich řada, ale co nejlepší válečné hry? Názory se budou různit, ale lze předpokládat, že se široká škála hráčů shodne na sérii Call of Duty, případně Medal of Honor. Obě série ve svých počátcích nabídly dech beroucí zážitek s nevídanou atmosférou. Každý se chtěl zhostit role zachránce vojína Ryana. V té době ovšem měla své zlaté časy i česká série Hidden & Dangerous a právě ta bude dnes v našem hledáčku.

První výstřel

Řečí čísel – v roce 1997 bylo založeno vývojářské studio Illusion Softworks, dnes spadající pod křídla Take 2 (nově je součástí studia Hangar 13). O rok později se v kinech objevil již zmíněný počin Stevena Spielberga Zachraňte vojína Ryana. Přičteme-li ještě jeden rok, Illusion Softworks přináší svůj první velký titul a zakládá tak novou sérii Hidden & Dangerous.

Mnoho her by se mohlo poučit z nápaditostí misí v Hidden & Dangerous.Mnoho her by se mohlo poučit z nápaditostí misí v Hidden & Dangerous.

Úkolem hráče, coby velitele elitního čtyřčlenného týmu Special Air Service, zkráceně SAS, je plnění různorodých misí v týlu nepřítele za druhé světové války. Jenže nejde o standardní FPS akci, svými slovy do všeho totiž promlouvá důraz na taktiku a týmovou strategii. Navíc je možné ovládat separátně všechny čtyři členy týmu. Samotnou strategii je možné navrhnout předem, ovšem problematická umělá inteligence spolubojovníků často velkolepé plány úspěšně zhatí. Pokud ovšem člověk postupuje sám a obezřetně, v tu ránu má k dispozici válečný simulátor s vynikající hratelností a pekelnou obtížností.

První díl oplývá mnoha nápady a vysokou obtížností.První díl oplývá mnoha nápady a vysokou obtížností.

Přemýšlet je nutné nejenom v rámci samotné mise, ale také před ní. Správný výběr členů týmu, správné vybavení, které hráč vybírá dle úvodního brífinku operace, a především důkladné prostudování jednotlivých úkolů. Směs vlastností, které prvnímu dílu zajistily velkou popularitu.

Grafika prvního dílu je z dnešního hlediska velmi jednoduchá ať už co se to týká textur, nebo animací a fyziky. Přeci jen v roce 1999 tikala v počítačových skříních Intel Pentia II.

H&D: Deluxe bylo vydáno jako pozvánka na druhý díl.H&D: Deluxe bylo vydáno jako pozvánka na druhý díl.

První díl obdržel také rozšíření v podobě datadisku Hidden & Dangerous: Devil‘s Bridge (vydáno v USA) , respektive Hidden & Dangerous: Fight for Freedom (vydáno ve Velké Británii). Kompletní edice byla později vydána zcela zdarma jako Hidden & Dangerous: Deluxe pro podporu prodejů druhého dílu. A stále je zdarma a k dispozici například na portále eDownload.cz.

Druhý výstřel

Druhý díl vyšel v říjnu 2003 a byl postaven na enginu LS3D, který byl mimochodem vytvořen pro potřeby hry Mafia: The City of Lost Heaven, jež vyšla o rok dříve. Znatelný posun byl tedy jednak v samotné grafice, ale především vývojáři značně zapracovali na hratelnosti. Přibyly maličkosti, které zpříjemnily hratelnost a došlo také na vylepšení umělé inteligence spoluhráčů. Obtížnost je stále vysoká, ovšem přívětivější než v prvním díle.

Výběr vybavení je velmi důležitý. Nožem ten tank nejde zdolat.Výběr vybavení je velmi důležitý. Nožem ten tank nejde zdolat.

Ve hře jednoho hráče je možné projít všechny mise coby vlk samotář, nebo opět ve čtyřčlenném týmu. Stejně jako v prvním díle je i zde kladen důraz na sandboxové pojetí průběhu jednotlivých misí. Hráč tak nemá svázané ruce a může zcela otevřít svoji strategickou mysl.

Povědomá grafika? Vzpomeňme na první Mafii.Povědomá grafika? Vzpomeňme na první Mafii.

I druhý díl sklidil pozitivní ohlasy, byť nedošlo v rámci žánru k zásadním inovacím, jako tomu bylo v případě prvního dílu. Nechyběla ani hra více hráčů, přičemž provoz serverů byl ukončen společně s koncem služby GameSpy v roce 2012. V září 2004 vyšel datadisk Hidden & Dangerous 2: Saber Squadron, který přinesl devět nových misí, nové mapy pro hru více hráčů a několik nových zbraní. Standardní porce obsahu tehdejších datadisků, která příjemně prodloužila hratelnost původní hry. Pozitivní je, že jsou datadiskové mise přístupné přímo z rozhraní původní hry.

Cíl zneškodněn, mise splněna

A jak se oba díly hrají dnes? Vysoká obtížnost prvního dílu společně s grafickým kabátem poplatným době zhoršuje současnou hratelnost. Budeme-li hledat výzvu, náplň misí je nápaditá a rozhodně stojí za řeč. Jen je nutné mít trpělivost s umělou inteligencí. Naproti tomu druhý díl exceluje v hratelnosti a obecně i přístupnosti pro méně zkušeného hráče. Grafická stránka doznala zásadního vylepšení a s nasazenými nostalgickými brýlemi vypadá stále dobře.

Druhý díl Hidden & Dangerous stále nevypadá zle.Druhý díl Hidden & Dangerous stále nevypadá zle.

Vzpomínka na Hidden and Dangerous je velmi příjemná a oživit momenty strávené při hraní této české legendy se nedávno podařilo polskému GOGu, kde jsou oba díly dostupné od začátku roku 2017. A na závěr taková malá zajímavost. Vývojáři zůstali milovníky své země, a tak v každém díle najdeme v řadách vojáků jednoho Čecha. V prvním to byl seržant Jiří „Butcher“ Třebíšský a ve druhém bývalý letec Jan Kratochvíl.

Článek RETRO: Hidden and Dangerous – Válka je tvrdá, ale funguje i po těch letech byl publikován 8. ledna 2018 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...