Commandos – Dark Souls mezi strategiemi
Sponzorované odkazy:
Her z druhé světové války existuje celá řada. V herní historii jsme se dokonce dostali do fáze, kdy byli hráči tímto motivem přesyceni a vývojáři museli přijít s něčím novým (viz Call of Duty: Modern Warfare). Dnes se ovšem tento trend vrací a opět se objevují střílečky z historie, jako třeba Battlefield 1 a zatím to vypadá i na nové CoD. Ovšem co se týče žánru taktických realtime stealth strategií, ten se jevil dlouhou dobu jako mrtvý. Pak se zčistajasna objevilo Shadow Tactics: Blades of the Shogun, kde se zhostíte partičky japonských válečníků a pěkně potichoučku plníte mise. Tato hra sbírá absolutní hodnocení po celém internetu. A tahle hra čerpá svou inspiraci z mechanik hry, na kterou se podíváme dnes. A tou hrou jsou Commandos.
Statní soupeři
Psal se rok 1998, a co se týče videoherního světa, byl to opravdu povedený rok. V té době vyšly klenoty jako StarCraft, Half-Life, Oddworld: Abe’s Exoddus, Tomb Raider III a nebo Fallout 2. A mezi tím vším vydalo neznámé Pyro Studios svou první hru. Commandos. Hra zasazená do období druhé světové války s úplně novým přístupem. Poprvé se nám dostalo taktické realtime stealth strategie a k tomu vysoká obtížnost. Commandos se tím dostali do srdcí spousty hráčů a měli své nástupce například ve formě neméně známého Desperados: Wanted Dead or Alive. Na úspěchy Commandos studio navázalo datadiskem Commandos: Beyon the Call of Duty a poté plnohodnotným druhým a třetím dílem. Poslední ze série Commandos byla Commandos: Strike Force, která vybočovala ze série svým pojetím coby first person střílečkou.
Drsní hoši
Co se týká příběhové složky hry, nejedná se o příběhovou kampaň v pravém smyslu slova. Jednotlivé mise dohromady nedávají nějaký větší obrázek a nespojí se v nervy drásající film. Během každé mise máte za úkol se svým komandem splnit několik úkolů, které jsou svou povahou záškodnické a jejich cílem je oslabit nepřátelské linie. Většinou se jedná o zničení nějaké strategické budovy. Na pomoc ke splnění těchto úkolů máte k dispozici komando, které se pokaždé skládá z několika členů. V každé misi máte k dispozici jen některé členy a každý z nich ovládá jiné schopnosti než ten druhý. První z členů vašeho komanda je Zelený Baret, nejspíše nejdůležitější člen, který zvládá přemisťování výbušných barelů a hlavně mrtvol nepřátel. Dále máte k dispozici odstřelovače, ženistu, mariňáka, špiona a řidiče. Název každého z nich je všeříkající. Pro postup hrou musíte využít vlastnosti každého z nich.
Drsný život záškodníka
K tomu, ať chcete nebo ne, vás donutí i vysoká obtížnost hry. Jelikož máte na starosti jen své komando, nemůžete čekat postup hrou jako například ve zmíněném Call of Duty. Přece jen každý člen komanda má jen nezbytné vybavení a nic víc. Také se rozhodně připravte na časté ukládání hry. V misích nedostanete nic zadarmo a několikrát budete muset restartovat a umírat budete tak často jako například v Dark Souls. Pokud si nebudete dávat pozor a nebudete postupovat obezřetně, můžete si být jisti, že vás nepřítel odhalí a hodně rychle zneškodní. Proto je nesmírně důležité dopředu si zmapovat veškeré chování všech nepřátelských jednotek na mapě a poté zvolit vhodný postup. Musíte se plížit, dávat si pozor na zorné úhly nepřátel a dokonce i na své vlastní stopy ve sněhu nebo nevhodně zanechané mrtvoly svých obětí. Všechny tyto věci mohou upoutat nechtěnou pozornost, po které následuje rychlý konec. K vysoké obtížnosti přispívá i absolutní absence jakéhokoliv tutoriálu a tak jak tomu bylo u většiny her ze staré školy, na všechno si budete muset přijít sami. Máte samozřejmě k dispozici malý manuál, ve kterém se například dočtete vlastnosti vašeho komanda a pár základních mechanik hry. Na zbytek si budete muset přijít tou horší cestou.
Následovník
Co se týče druhého dílu, ten kromě lepšího grafického kabátku přinesl i vylepšení vlastností jednotlivých členů komanda. Každá postava má například možnost převléct se za nepřítele a na větší vzdálenost zvládne oklamat hlídky. Samozřejmě se nevyrovnají schopnostem špiona, ale i tak vám ulehčí práci. Nebo oproti prvnímu dílu můžete schovávat padlé nepřátele do prázdných sudů a nemusíte je nechat povalovat se v temných koutech. A jako poslední zásadní přídavek je inventář u postav. Od padlých nepřátel si můžete vzít náboje a další předměty a můžete je sdílet mezi členy komanada pomocí psa, o kterém si řekneme později. Mezi členy komanda přibyli i další tři členi. Prvním je zloděj, který je užitečný díky své hbitosti a schopnosti plížení. Druhou posilou komanda je ženská postava svůdnice Natashy, která hlavně odpoutává pozornost hlídek a zvládá používat i odstřelovací pušku. A jako poslední člen se hlásí na scénu pes Whiskey, který rovněž odpoutá pozornost hlídek a také dokáže předávat si předměty mezi jednotlivými členy komanda.
Jak se na to dívá
Co se týká grafické stránky celé hry, vidíme každou mapu pomocí izometrické kamery z ptačí perspektivy. Bohužel zamrzí absence zoomu. Po chvíli hraní si sice zvyknete, ale stejně mi přijde, že by možnost odzoomovat mapu byla přínosná. Jinak co se týká prvního dílu, byla grafika v celku podařená, ale nenabídla nic nového. Hra se dá porovnat například s o rok mladším Diablem, kde mi grafika přišla nepatrně hezčí, je to ovšem jen subjektivní názor a vám se to může zdát opačně. Naopak druhý díl, který vyšel v roce 2001, už nastavil grafický kabát na vyšší laťku, čemuž také napomohlo vyšší rozlišení. A jak je na tom ozvučení hry? Co se týká hudebního doprovodu v prvním díle, při načítání mise a jejím briefingu samozřejmě uslyšíte válečné motivy vystřižené jako z filmu, avšak když přijde na samotnou misi, neuslyšíte nic. Kromě zvuků se nedočkáte ani jednoho tónu. Toto rozhodnutí podle mě bylo výborné. Ono ticho dodává misím na napětí a nic vás nevyrušuje při vašem soustředěném přemýšlení o dalším postupu misí. Tady došlo v případě druhého dílu k malému rozdílu, kdy v pokračování byl v průběhu misí zakomponován nenásilný hudební doprovod.
Souhrn
Co říct na konec? Commandos není pro každého, to je jasné. Pokud nemáte trpělivost, radši se mu vyhněte. Ovšem pokud máte rádi výzvu, téma druhé světové války je vám blízké, máte v sobě taktického velitele a vyžíváte se ve strategiích, Commandos a všechny jejich následující díly jsou pro vás povinnost a i přes své stáří vám všechny díly nabídnou to, co i v dnešních hrách najdete jen stěží. Pocit zadostiučinění a hřejivý pocit z dobře odvedené práce po každé misi.
Hodnocení redakce: 85 %
Výhody:
- Různorodost členů komanda
- Vysoká obtížnost
- Přehlednost
- Zvuky
Nevýhody:
- Vysoká obtížnost
- Neexistující zoom
Koupit Commandos Behind Enemy Lines pro PC na xzone.cz
Koupit Commandos Beyond the Call of Duty pro PC na xzone.cz
Článek Commandos – Dark Souls mezi strategiemi byl publikován 22. března 2017 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Martin Koudelka. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Borderlands 2 – Návrat velikána 26.10.2012 05.00
- Druhá světová válka - výběr nejlepších her napříč všemi žánry 02.05.2015 05.00
- Star Wars – Nejlepší hry z předaleké galaxie 01.01.2016 05.00
- Stargate Resistance - Preview 02.04.2010 06.00
- Men of War: Assault Squad 2 - Stratégův ráj 28.04.2015 05.00
Top 10
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (2. část) - Questy a herní čas
- Call of duty 2
- Ber nebo neber
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Maškarní Bál – odhalte pohádkové postavy
- Hry na PS4 jako skvělý vánoční dárek
- Heroes of Might and magic 5
- Odhodlaní: Normandie – druhá světová válka v deskové podobě
- Devil May Cry 5: Special Edition – démonická rubačka v novém
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky