Illusion Softworks - Český sen

Sponzorované odkazy:

Illusion Softworks - Český sen

Patriotismus je něco, co je pro každou civilizovanou společnost nesmírně důležité. O to smutnější je fakt, že na to v dnešní hektické době celá řada lidí čím dál častěji zapomíná. Sypeme si popel na hlavu – i my jsme na to zapomněli. V minulých měsících jsme vám v našem pomalu se rozbíhajícím seriálu článků o nejvýznamnějších herních a softwarových společnostech minulosti i současnosti představili firmy Rockstar a Electronic Arts. Přitom jsme však zapomněli na jednu podstatnou věc: jsme přece sakra Češi! Proč jsme se tedy primárně nevěnovali zpracování historie nějaké té tuzemské společnosti? A že se jich tu zejména v druhé polovině devadesátých let neurodilo zrovna málo. Společnosti jako Centauri, Bohemia Interactive či Black Element mají ve svém portfoliu celou řadu zajímavých titulů, které jsou uznávány i daleko za hranicemi naší malé zemičky. Jedna společnost je však svými úspěchy přeci jen převyšuje. Mluvíme samozřejmě o firmě 2K Czech, dříve známé jako Illusion Softworks.

Český sen

Základní kámen společnosti Illusion Softworks byl položen v roce 1997. Ke vzniku společnosti výrazným dílem přispěl Jan Kundera, který společně s Petrem Vochozkou, jež měl s vydáváním her jisté zkušenosti, protože už v roce 1994 založil společnost Vochozka Trading, vložil do firmy nějaký ten počáteční kapitál.

Mnoho lidí se milně domnívá, že svoji první hru společnost vydala až v roce 1999, tedy 2 roky po svém založení, a že jí byl první díl taktické střílečky Hidden and Dangerous. To však není pravda. Již o rok dříve vyšla pod její hlavičkou logická plošinovka Lurid Land. Na tu si nicméně téměř nikdo nevzpomíná a to i přes to, že se jednalo o velice povedený kousek a těch pár lidí, kteří měli to štěstí a vyzkoušeli jej, bylo nadšených.

Lurid Land – logická plošinovka, která zmizela v propadlišti dějin.Lurid Land – logická plošinovka, která zmizela v propadlišti dějin.

Hidden and Dangerous je tedy v pořadí až druhá hra vytvořená společností Illusion Softworks. Stejně jako Lurid Land obdržela velice pozitivní hodnocení, zejména díky tomu, že se jednalo o jednu z vůbec prvních taktických stříleček. Zajímavostí je, že hra byla dva roky po svém vydání pro majoritní platformu, kterou bylo samozřejmě PC, portována pro první Playstation a také pro Dreamcast. Ještě větších úspěchů však dosáhlo její pokračování z roku 2003.

Hidden and Dangerous 2 dosáhl nejen u hráčů, ale i u kritiky na ještě lepší hodnocení, než jeho předchůdce a dodnes se jedná o nesmírně populární kus, na který mnoho hráčů nedá ani v nejmenším dopustit.

Pozdravuje Vás pan Salieri

Rok 2002 byl pro studio Illusion Softworks zlomový. Po několika letech práce se mu totiž podařilo dokončit precizně zpracovanou příběhovou střílečku Mafia, kterou zde určitě nemusíme blíže představovat. Ze hry se stal hned po vydání opravdový a nefalšovaný hit, který sklízel pozitivní hodnocení v recenzích po celém světě (s výjimkou Itálie, kde hru tamní média nemilosrdně setly). Hra, jejíž vývoj podle některých skromných odhadů stál něco kolem třiceti milionů korun, dokázala svým otcům vydělat několikanásobně víc a není se tedy čemu divit, že se velmi brzy začalo připravovat pokračování. A právě v tento moment se situace v Illusion Softworks začala lehce vymykat z kontroly.

Tys…to…dokázal…Tys…to…dokázal…

Ich bin Investor

Mafia sklidila velký úspěch nejen v Česku a na Slovensku, přec jen to byla jedna z prvních opravdu velkých českých her, navíc kompletně nadabovaná v Češtině předními českými herci. Velkých úspěchů dosáhla i v zahraničí a to zejména v Německu, kde roku 2002 posbírala všechna možná ocenění pro nejlepší hru roku. Po dokončení jejích konverzí pro Playstation 2 a první Xbox, tedy někdy v roce 2004, se začalo připravovat plnohodnotné pokračování, což pochopitelně nemohlo uniknout pozornosti médií a už vůbec ne potenciálním investorům. Především pak jednomu – Christophu Hartmannovi, který se o pár let později stal dokonce šéfem německé pobočky Také Two.

V úspěch Mafie 2 věřil od úplného počátku, proto se rozhodl do jejího vývoje nalít takřka neomezený kapitál, což mělo za následek, že se celý vývoj stal značně chaotickým. Zejména v prvních letech vývoje neměli vývojáři vůbec jasno, na jaké technologii Mafie 2 poběží. V původní verzi pochopitelně koketovali s myšlenkou, že by jí vytvořili na enginu prvního dílu, který se velmi osvědčil i u celé řady dalších titulů. Moc dobře však věděli, že se trh mění a že pokud Mafii 2 vydají, stejně jako první díl, primárně pouze ve verzi pro PC, tak šance na výdělek bude velmi mizivá. Z toho důvodu si v roce 2005 licencovali Unreal Engine 3, na němž dokonce vytvořili jednoduchou ukázku herních možností. Od něj se však již po roce práce rozhodli distancovat, protože se provalilo, že nebude podporovat připravovanou konzoli Playstation 3, na kterou Mafie 2 pochopitelně rovněž měla vyjít.

Po této události, k níž došlo začátkem roku 2006, bylo rozhodnuto, že pro potřeby Mafie 2 vznikne engine vlastní výroby, který bude plně splňovat veškeré požadavky vývojářů. Odhalení Mafie 2 v roce 2007 proto bylo hodně fórové a neobsahovalo žádné ukázky přímo z hraní z jednoho prostého důvodu – hra až do roku 2008 nebyla ve stavu, ve kterém by se dala hrát. To pochopitelně neuniklo pozornosti Take Two, které se do vývoje vložilo. V roce 2008 se z Illusion Softworks s definitivní platností stalo 2K Czech.

Mafia 2

S napětím očekávaná Mafia 2 vyšla v srpnu roku 2010, takřka přesně sedm let po vydání svého předchůdce. Mnoho lidí hra zklamala, protože na ní bylo jasně vidět, že měla původně obsahovat mnoho možností navíc. Výrazné škrty herního obsahu však nelze úplně přičítat nenasytnosti vydavatelů a tvůrců, ale spíše dosti divokému vývoji – kdyby z Mafie 2 nebyla celá řada nedokončeného a nefungujícího obsahu vypuštěna, tak bychom dnes nečekali na Mafii 3, ale stále na Mafii 2.

Budoucnost

2K Czech se v posledních letech svého aktivního působení věnovalo především tvorbě her pro konzole, pro něž vytvořilo adventuru Axel and Pixel, která byla tak trochu návratem k vůbec první hře společnosti, Lurid Landu, a také tenisový simulátor Top Spin 4. V roce 2014, po několika letech neaktivity, bylo oznámeno uzavření pražské pobočky 2K Czech a přesunutí několika důležitých lidí do USA, kde měli začít pracovat na novém, neohlášeném projektu. Dnes již víme, že tím projektem byla Mafia 3, což ovšem všichni tak nějak očekávali.

Na Mafii 3 pracuje studio 2K Czech ve spolupráci s týmem Hangar 13, který však má při vývoji hlavní slovo, což pochopitelně není celé řadě pozérů příliš po chuti. Je důležité si však uvědomit, že prvotní nástřel Mafie 3 vznikl v Česku.

Jak to bude s 2K Czech do budoucna je opravdu těžké odhadovat. Společnost po dokončení Mafie 2 opustilo několik klíčových osobností, mimo jiných také Petr Vochozka. Zatím však přežívá, což je jedině dobře.

Článek Illusion Softworks - Český sen byl publikován 8. října 2015 v 05.00 v rubrice Hry a Novinky. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...