Nejdůležitější first-person akce posledních pěti let
Sponzorované odkazy:
First-person akce patří dlouhodobě k nejpopulárnějším video herním žánrům na všech platformách. Alespoň podle prodejů určitě. Žebříčky těch nejlepších jsou kvůli své subjektivitě vždy diskutabilní. Pokud bychom však chtěli vybrat ty nejdůležitější a nejvlivnější, můžeme se opřít o některá objektivní fakta. V tomto článku se ohlédneme za tituly žánru first-person akce, jejichž sequely vyšly v posledních pěti letech a které lze tedy považovat za nejdůležitější minimálně od roku 2010 (abychom to měli pěkně kulaté).
Kritéria pro takový výběr jsou nasnadě. Nejobjektivnější jsou v první řadě čísla prodejů a vysoké průměrné hodnocení, které můžete zjistit na stránkách metacritic.com. O příznivém přijetí kritikou svědčí také nejrůznější ocenění. Všechny tituly následujícího výběru jsou navíc etablované „značky“ a každý jejich další díl je s napětím očekáván. V neposlední řadě je možné důležitost her a jejich vliv poměřovat například citovaností v jiných médiích, ať už filmech nebo seriálech
Navzájem však lze jednotlivé hry obtížně srovnávat a řadit do pořadí, protože se od sebe v podstatných rysech velmi liší a mají vždy specifické silné stránky, pro které jsou také populární. Podívejte se na pět titulů, které v současnosti diktují vysoké standardy žánru nebo ho v některých ohledech posouvají dál a zároveň jsou masivně populární a úspěšné.
Call of Duty
I kdyby jen kvůli prodejům, nemůže Call of Duty v tomto výběru chybět. Zatím poslední díl CoD s podtitulem Advanced Warfare je na trhu od listopadu tohoto roku, ale vzhledem k tomu, že počínaje dílem Black Ops z roku 2010 prodeje jednotlivých dílů této série zpravidla přesahují 20 milionů kusů, netřeba se obávat, že Advanced Warfare bude výjimkou. Takováto čísla dělají z Call of Duty jednu z komerčně nejúspěšnějších herních sérii vůbec (spolu s GTA) a výdělky může závidět třeba i Hollywood. Ostatně Kevin Spacey, který na Hollywood zřejmě zanevřel si v posledním díle CoD zahrál.
Ať už se CoD odehrává kdekoli a kdykoli, daří se vývojářům geniálně vyvolávat iluzi autentického pocitu války, a to navzdory tomu, že hra má v sobě jasně arkádové geny. Hráč je v této sérii veden jako na provázku, aniž by si to příliš uvědomoval. Nemožnost volby se totiž schovává za pompézní scény a fakt, že hráč přijímá rozkazy od velitelů (mluvím pochopitelně o single-playeru). Je to ovšem především vysoká hratelnost vyplývající právě z arkádovosti, která děla z CoD návykovou záležitost.
Far Cry
Far Cry naopak dlouhodobě staví kromě vynikající grafiky na volnosti pohybu a více možnostech řešení situací. Děj Far Cry se odehrává vždy na dost exotických místech (pro Středoevropana určitě) a hráč má možnost se po herní mapě pohybovat do značné míry volně, i když ne zcela neomezeně. Právě exotická místa vývojářům umožňují vydovádět se na vizuální stránce, která je tradičně nadprůměrná.
Poslední, tedy 4. díl série zašel v tomto ohledu nejdál a Himalájské dobrodružství je zatím také nejrychleji prodávaným dílem série.
Bioshock
Herní prostředí Far Cry je sice exotické, ale oproti světům série Bioshock stále poměrně přízemní. V případě Bioshock Infinite to platí doslova, protože na rozdíl od předchozích dvou dílů, které se odehrávaly pod mořem, se tentokrát hráč podívá do města v oblacích s názvem Columbia. Bezbřeze fantastický svět kombinovaný s nádechem retra vytváří nezaměnitelnou atmosféru této hry.
Bioshock Infinite přináší také moment, který neopomine zmínit žádný recenzent. Ve videohrách dnes sice hrají Hollywoodské hvězdy, ale za filmovými příběhy zatím stále dost zaostávají co se týče příběhů a schopnosti vyvolávat emoce. Právě Bioshock Infinite díky postavě Elizabeth, kterou má herní hrdina chránit, naznačuje, že škála pocitů se při hraní her bude možné rozšiřovat. Může to být jeden z faktorů zvedajících hodnocení, které v případě Bioshock Infinite často dosahuje absolutních hodnot a na metacritic.com přesahuje průměr bezpečně hranici 90 %.
Halo
Halo je fenomén, který jistě leckoho přiměl zakoupit X-Box. Jak známo, kromě prvního dílu si tuto hru jinde nezahrajete. I tak jsou prodeje této hry obrovské a dohromady se tržby blíží ke 4 miliardám dolarů. Universum Halo je dnes už značně rozvrstvené, přesahující herní průmysl. Někteří fanoušci vám ostatně budou tvrdit, že Halo není hra, ale životní styl. Můžete si koupit knihu nebo komiks, v letošním roce navíc přijde do kin celovečerní film produkovaný Peterem Jacksonem, což značí, že tentokrát by to už mohlo dopadnout s filmovou adaptací hry dobře.
Fanouškovská základna je opravdu široká a zdá se, že pevná, ale hra vstoupila do povědomí i mimo herní komunitu. Zasloužil se o to například seriál The Big Bang Theory, ve kterém je Halo mnohokrát zmíněno a dokonce se v seriálu ukazuje, jak neblaze může záliba v jeho hraní skončit.
Deus Ex
Oproti výše zmíněným titulům nedosahuje sice Deus Ex: Human Revolution tak vysokých prodejů, ale přesto ho lze stále považovat za důležitou hru. Vývojářům Deus Ex: Human Revolution se totiž podařilo resuscitovat kultovní titul, o kterém se kdysi mimo jiné mluvilo jako o první hře, která se blíží umění. Deus Ex dodnes mnoho fanoušků považuje za nejlepší first-person (stealth) akci v historii nebo dokonce nejlepší hru vůbec.
Právě „pamětníkům“ se vývojáři zjevně snažili vyjít vstříc a řadu prvků z původní hry okopírovali, pravda, někdy až okatě bez invence. „Pamětníci“ nicméně jistě ocenili zachování rpg prvků v podobě tělesných augumentací (na kterých ostatně stojí příběh hry mnohem více než dřív) komplexního příběhu s kyberpunkovou atmosférou a možnost vybrat si z více zakončení. Je škoda, že si hra nedovolila větší náročnost ve všech směrech a naopak si dovolila přepínat pohled hráče, ale „prapor“ chytrých akcí říznutých rpg, který před 15 lety převzal po System Shocku původní Deus Ex, přesto nese dál.
Na metacritic.com se průměr vyšplhal k 90 % a výjimkou není ani absolutní hodnocení. A stejně jako v případě Halo, se můžeme těšit na filmovou adaptaci. Takže kyberpunk možná má nejlepší léta za sebou, ale díky Human Revolution stále žije.
Článek Nejdůležitější first-person akce posledních pěti let byl publikován 17. února 2015 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Lukáš Malý. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Historie Wolfenstein - FPS legenda pod drobnohledem 21.06.2014 00.00
- RETRO: Wolfenstein 3D – Základní kámen FPS stříleček 04.12.2017 05.00
- Soldiers of the Universe - Slabý pokus o velkolepou válečnou FPS 15.01.2018 05.00
- Unreal Tournament 2017 – Tradiční FPS stále žije a Epic se vrací! 23.10.2017 05.00
- Haze 19.01.2008 16.00
Top 10
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (2. část) - Questy a herní čas
- Call of duty 2
- Ber nebo neber
- BestOldGames.net
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Maškarní Bál – odhalte pohádkové postavy
- Hry na PS4 jako skvělý vánoční dárek
- Heroes of Might and magic 5
- Odhodlaní: Normandie – druhá světová válka v deskové podobě
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky