Mobilní hry vs. hry na Facebooku - Žijí v simbóze a mají mnoho společného

Sponzorované odkazy:

Mobilní hry vs. hry na Facebooku - Žijí v simbóze a mají mnoho společného

Není žádným tajemstvím, že sociální síť Facebook disponuje mimo jiné velkým množstvím her z nejrůznějších žánrů. Do jisté míry se z Facebooku stala další herní platforma a určitě se vám už stalo, že vám nějaký přítel poslal pozvánku do konkrétní hry.

Druhou výraznou platformou dnešní doby jsou smartphony a tablety, a tak není divu, že došlo k provázání těchto dvou segmentů mnohdy právě skrze hry.

Pojďme se nyní podívat na to, jaké jsou v současné době trendy mobilního a facebookového hraní a jaké nám dává možnosti, výhody a nevýhody. V podstatě se dá říct, že tu na první pohled máme dva neslučitelné segmenty. Jak jde ale vývoj kupředu, trendy velí „spojovat, sdílet a být on-line“. Filozofie herních vývojářů je celkem jasná – přenést vlastní hry na co nejvíce platforem, aby ji hrálo (respektive mohlo hrát) co nejvíce hráčů.

Klasický Had vs. Snake Duel

Určitě si vzpomínáte na legendární hru Had (Snake). Už dnes na stařičké Nokii jste pomocí tlačítek ovládali pohyblivou „linku“ a snažili se sníst co nejvíce bodů, které se postupně ukazovali na dipleji. Had s každým soustem rostl a vy jste získávali body. Tehdy neskutečný hit na telefonech, který zkrátil každou cestu MHD nebo čekání na zastávce. Nic víc, nic míň. Na Facebooku je proti tomu Had pojat obzvláště jiným způsobem. Ve hře Snake Duel barevné body požíráte na čas a nikoli sami, ale proti skutečnému soupeři po síti. Před hrou navíc vkládáte sázku za virtuální peníze a vítěz shrábne vše na své konto. Nově implementovaný sociální prvek doplňují výzvy mezi přáteli, turnaje v zisku mincí a ubývající energie, kterou vám vaši přátelé mohou poslat.

Začátek mobilních her – klasický hadZačátek mobilních her – klasický had

Na tomto příkladu je vidět jeden z nejvýraznějších rozdílů mezi mobilními hrami a Facebookem. Facebook hry mají de facto vždy nějaký ten sociální aspekt, ať už je to posílání herních objektů, předhánění v dosaženém skóre nebo soupeření v rámci multipalyeru.

První způsob nám tedy přenáší hru z mobilního telefonu na síť. U nové hry je důležité zanechat tradiční herní princip, ale současně přijít s něčím novým – sociální složkou.

Had stále žije, ale je „sociálnější“.Had stále žije, ale je „sociálnější“.

Angry Birds

Původně mobilní hra se posléze objevila i na Facebooku, což není žádný div. Tato hra je spíše důkazem, kam jednoduchá myšlenka může dojít a jakým fenoménem se může stát. Angry Birds totiž nejsou už jen herní, ale pop kulturní ikonou.

Ptačí invaze strhnula davyPtačí invaze strhnula davy

Dead Trigger 2

Tato hra od českých vývojářů vzbudila velké ohlasy, a to kladné i záporné. Hra má úžasnou grafiku, atmosféru a hratelnost. K dispozici máte velkou škálu zbraní a likvidace zombíků je při všem tom pozlátku zkrátka super zábava. Negativní stránkou byl fakt, že bez mikrotransakcí nebylo možno hru dokončit. Tak či tak se jednalo o velký hit a hráči se dočkali pokračování v podobě Dead Trigger 2, samozřejmě primárně opět pro mobilní platformy. 3D FPS akce zůstala zachována, také zde byl upgrade, nákupy zbraní a visuální stránka se posunula ještě o fous výše. Na to bylo třeba v první řadě pořídit výkonnější zařízení.

Ve snaze dostat titul ještě více mezi hráče byla ta samá hra převedena a nyní si ji můžete zahrát i na Facebooku. Stejné prostředí, stejný způsob hraní i ovládání, jen místo displeje telefonu nebo tabletu střílíte do hlav zombíků na větším displeji (což je určitě plus).

FPS střílečky na Facebooku chybíFPS střílečky na Facebooku chybí

Zajímavé je, že se v tomto případě jedná o pouhý „klon“ nebo port na jinou – nemobilní – platformu. Výraznější sociální složky zde nenajdeme (vyjma tedy postování toho, jací jste borci, že jste dokončili danou úroveň). Mám na mysli zejména typické posílání energie nebo srdíček v podobě životů do další hry.

Nutno podotknout, že tento přístup „necháme to tak, jak to je“ není na škodu. Také ale dlužno podotknout, že takových her, jako je Dead Trigger na Facebooku moc nenajdete.

Dead Trigger 2 je úspěšnou mobilní střílečkou.Dead Trigger 2 je úspěšnou mobilní střílečkou.

Candy Crash Saga

Toto je typický příklad masové hry na Facebooku. Titulů založených na „match-3“ principu je víc než dost a de facto každý týden najdete hned několik nových kousků.

Hrací plochu máte posetou objekty různých barev a jednoduchým přesmykem určité dvojice se snažíte vytvořit alespoň trojčlennou skupinku téže barvy. Početnější skupinky vám pomohou vytvořit nějaký ten bonus a plnění questů v každém kole je snazší a zábavnější. Samozřejmě musíte přemýšlet, protože počet tahů může být omezen. Samozřejmostí jsou i různé boosty a sociální aspekty již výše zmíněné – posílání životů, předhánění ve skóre. Hra, která se poprvé objevila na Facebooku a posléze byla přeportována na mobilní zařízení. Třetí způsob, jakým může být provázána distribuce mezi platformami.

Candy Crash Saga – jednoduchá, ale zábavná herní hríčkaCandy Crash Saga – jednoduchá, ale zábavná herní hríčka

Základní principy současnosti

Ve spoustě případů zjistíte, že daná hra existuje pro obě platformy. Obecně platí, že pokud hrajete hru na Facebooku, je doplněna o množství sociálních aspektů, které na jedné straně hru ozvláštňují, na té druhé ale také znechucují. Když totiž potřebujete nějaké věci na crafting předmětu a poslat vám je může buď určitý přítel, nebo si zaplatíte, vzniká pořádná brzda. V pozdější fázi** tímto nešvarem** trpí v podstatě každá hra.

Bez přátel se zkrátka neobejdete a na Facebooku to platí hned mnohonásobně více. Jsou dokonce hry, kde si bez přátel zahrajete takovou hodinku a pak už potřebujete pomoc přítele (nebo peněženky).

Nepochybnou výhodou je to, že Facebook má dneska skoro každý a okruh potenciálních hráčů je široký. Všichni navíc hrají na téže síti, takže se spuštěním obvykle nebývá problém.

Hry pro mobilní telefony a tablety se liší v tom, že je můžete snadno přenášet, spousta z nich nepotřebuje připojení k internetu, a tedy nejsou přítomny ani žádné sociální aspekty, které jsou zpravidla dosti prudící a zpomalující. Jejich přítomnost však plní stejné funkce jako v případě Facebooku – soutěžíte s přáteli, navštěvujete jejich městečka a sem tam jim můžete zanechat dáreček ve formě dekorativní ohrádky nebo jiné zbytečnosti. Mobilní hry určitě nabízejí větší pestrost v rámci žánrů. Všimněte si, že na Facebooku převládají na poněkud totožném principu a rozhodně zde nenajdete tolik FPS nebo point-and-click adventur (troufám si říct, že adventuru žádnou) jako na mobilních obchodech.

Trendy dnešní doby jsme také nastínili. Je zde snaha o převádění her na co nejvíce platforem. Takřka všechny hry obsahují nějakou tu placenou měnu pro urychlení postupu.

Na Facebook lze nasdílet zkrátka všechno. Zajeli jste nejrychlejší kolo, potřebujete život navíc, porazili jste bosse nebo jste dosáhli nové úrovně, to všechno a mnohem víc můžete sdílet. A to primárně na Facebooku. Občas lze využít i další média jako e-mail, WhatsApp apod., pokud chcete někoho pozvat do hry. Nevýhoda je v tom, že Facebook mnohdy sám bez vašeho vědomí postuje na zeď různá sdělení z her, takže po pár levelech máte pěkně ozdobeny záhonek ve FarmVillu, ale také vlastní profil.

Uvedené hry slouží jen jako příklad toho, čeho se můžete dočkat a jaké varianty očekávat. Stále ale platí, že kdo si hraje…

Výhody:

  • Můžete si vybrat, na čem nebo kde budete hrát
  • Velký výběr nejrůznějších her
  • Je to zadarmo

Nevýhody:

  • Velká spamovistost Facebooku
  • Mikrotransakční model takřka v každé hře

Článek Mobilní hry vs. hry na Facebooku - Žijí v simbóze a mají mnoho společného byl publikován 8. května 2014 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Dominik Wetter. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...