TESV: Skyrim: Dragonborn - více Skyrimu pro fanoušky

Tagy:  Skyrim, Dragonborn, Dawnguard, Hearthfire, DLC, Bethesda, TES, The Elder Scrolls, Fallout, RPG, open world, otevřený svět

Sponzorované odkazy:

TESV: Skyrim: Dragonborn - více Skyrimu pro fanoušky

Dragonborn je po regulérní expanzí Dawnguard a add-onu Hearthfire třetím rozšířením pro Bethesdino opus magnum TESV: Skyrim. Zároveň nutno hned upozornit, že se jedná o DLC zatím nejrozsáhlejší. Otázka ale zní, dokáže Skyrim většinu svých hráčů ještě zaujmout?

Raven Rock je hlavní sídliště Solstheimu, je ale proklatě mrňavé.Raven Rock je hlavní sídliště Solstheimu, je ale proklatě mrňavé.

Vzhůru do Solstheimu

Expanze je tentokrát situována na ostrov Solstheim, který si věrní fanoušci série The Elder Scrolls pamatují z datadisku pro TES III: Morrowind pojmenovaný Bloodmoon. Ostrov představuje jakousi směsici prašných plání známých z již zmíněného Morrowindu a zasněžených lesů a pahorků připomínajících Skyrim. Přes určitou neokoukanost „morrowindové“ části ostrova působí prostředí mnohem méně estetickým dojmem než rozsáhlá, nádherná krajina Skyrimu. Sněhové vánice jsou v severní části ostrova frekventované a zhoršují viditelnost, naproti tomu prašnost a celková „hnědost“ druhé části ostrova působí v porovnání s prostředím základní hry vyloženě nezajímavě – s výjimkou gigantických hub na samém jihovýchodě Solstheimu. Pojmenovat hlavní sídliště Raven Rock městem či vesnicí by bylo také poměrně hodně odvážné tvrzení a ostatní dvě obydlené lokality (titěrná vesnička seveřanů a „houbové příbytky“ Tel Mithryn) jsou ještě menší.

To je hlavní záporák, moc se s ním nepotkáte.To je hlavní záporák, moc se s ním nepotkáte.

Bethesdo, vyměň scénáristu!

Ústřední dějová linka vypráví o tom, že váš protivník – druhý Dragonborn jménem Miraak připravuje svůj návrat ze světa Apocrypha (o něm níže) a je na vás ho zastavit. Miraaka potkáte přitom jen asi dvakrát za celou hlavní linii a hra zcela selhává ve vykreslení jeho osoby jako vašeho rovnocenného protivníka. Připočtěte si k tomu podivné nelogičnosti v příběhu, kdy vás Miraak například vtáhne do svého světa a pak vás zcela bezbranného a bezmocného se slovy: „Vyčkej můj příchod!“ pošle zase zpět, ačkoliv by vás mohl klidně dorazit. Příběh je tedy opět na dosti mizerné úrovni, ačkoliv jedna až dvě postavy hry tentokrát stojí za zapamatování – především arogantní badatel dunmer Neloth a daederský princ s talentem pro neskutečně nudné promluvy Hermaeus Mora.

Potvora jak od LovecraftaPotvora jak od Lovecrafta

Žně questů a Apocrypha

Ačkoliv ústřední dějová linie je poměrně krátká, Dragonborn má pro vás v zásobě celou řadu vedlejších úkolů a z tohoto hlediska si dovolím tvrdit, že se jedná o největší DLC od Bethesdy od dob Shivering Isles pro TESIV: Oblivion. Jak už to tak je ale u této série obvyklé, některé questy pobaví a překvapí, jiné jsou vyloženě slabé a generické. Zajímavý je již zmíněný svět Apocrypha, do něhož se dostanete četbou některou ze speciálních knih. Apocrypha jako by vypadla z horrorů H.P. Lovecrafta – celý svět je vystavěn ze stohů knih a chodeb, které se samovolně posouvají a vytvářejí tísnivý dojem neznáma a klaustrofobie. Kolem chodeb a platforem se přitom nachází řeky slizu, jehož všudypřítomné bublání vás vytrvale provází, narazíte i na poletující netvory s chobotnicovitými hlavami či další podivnosti. Po dokončení jednotlivých levelů navíc dostanete na výběr některou ze speciálních vlastností či aktivovatelných schopností – lze si tak např. přivolat služebníka, co za vám ponese část inventáře, jiná schopnost vám například zaručí, že po dobu 30 sekund nepřijdete o žádnou magickou manu či staminu apod.

Povědomé, není-liž pravda?Povědomé, není-liž pravda?

Resetování schopností

Po dohrání hlavní linie navíc můžete resetovat některou z vašich schopností – přijdete tak i o všechny perky, které se k ní váží, avšak ty lze přidělit jinam. Používání zmíněné vlastnosti se tedy navíc opět počítá směrem k novému levelu vaší postavy. Patch 1.9 možnost resetování skillů navíc umožňuje kdykoliv, pokud je vaše schopnost na 100. úrovni. Buďte však opatrní – po vyresetování destruktivní magie se třeba pro mě tento skill stal v rámci Dragonbornu naprosto nepoužitelným pro svou náhlou slabost.

Jedna z nových potvor – Ash Spawn.Jedna z nových potvor – Ash Spawn.

Další novinky

Pro milovníky světa TES jsou určeny mnohé nové knihy a především všemožné odkazy na provincii Morrowind. Do hry nyní přibylo také víc typů brnění, jež jste schopní sami vytvořit (Stahlrim, Chitin, Nordic, Bonemold) a pár nových shoutů. Jeden z nich vám umožní i „ochočit“ si draka, takže se na něm můžete klidně i proletět. Tato libůstka je však vyřešena značně kostrbatě, neboť nejdříve musíte na nějakého narazit, ten pak po „ukecání“ skrze shout sletí na zem, vy nasednete a teprve poté fičíte. Nad drahou letu však nemáte zcela žádnou kontrolu! Můžete sice drakovi nařídit, aby na někoho zaútočil, přistál, či sami sesílat z hřbetu šupinaté bestie kouzla, to je ale tak vše.

Vzpomínáte na Morrowind?Vzpomínáte na Morrowind?

Čas jít dál

Dragonborn je velmi rozsáhlým DLC, avšak kvantita v něm převažuje nad kvalitou a nemohu říct, že bych se při jeho hraní bavil více než u Dawnguardu. Skyrim se mi už prostě okoukal – ruiny dwemerů, otevírání dveří skrytým kovovým pařátem, „puzzly“ na stejný způsob… Bethesda by se měla posunout dál a nabídnout kvalitnější příběh, dialogy, lepší souboje či zásadní novinky a to samozřejmě v rámci plnohodnotné TES VI s novým prostředím a vším všudy. Tohle samozřejmě od DLC čekat nelze. Pokud chcete ale více klasického Skyrimu, více questů, nový ostrov, potvory, předměty a další vhled do světa TES, Dragonborn by vás neměl zklamat.

Hodnocení HerniMag.cz:  70 %

Výhody:

  • Apocrypha
  • Velké množství questů
  • Reset dovedností
  • Nové potvory
  • Další dílčí novinky

Nevýhody:

  • Generičnost questů
  • Nezajímavá "města" a větší část prostředí
  • Hlavní dějová linie
  • Vyčerpanost konceptu

Koupit PC hru TESV:Skyrim: Dragonborn na xzone.cz
Koupit PC hru TESV:Skyrim na xzone.cz

Článek TESV: Skyrim: Dragonborn - více Skyrimu pro fanoušky byl publikován 30. dubna 2013 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...