Crysis 3 - závěr trilogie v hi-tech grafice

Tagy:  Crysis, střílečka, grafika, Crytek, Cry engine, FPS, akce

Sponzorované odkazy:

Crysis 3 - závěr trilogie v hi-tech grafice

Crysis 3 je závěrem trilogie, jež proslavily tři faktory. Dech beroucí grafika, využívání možností vašeho nanoobleku a konečně alespoň do jisté míry sandboxový styl hraní. Třetí díl to však nemá ani trochu jednoduché. Konkurence v žánru stříleček je obrovská, jak si tedy stojí nejnovější počin Cryteku? Čtěte dále.

Příběh nezaujme…

Ústřední příběhovou linií hry je válka newyorského hnutí odporu proti nadnárodní korporaci CELL odehrávající se v džunglí zarostlých troskách Velkého jablka. Do hry brzo vstoupí i staří známí emzáci Ceph, čímž se opět dostáváme k starému dobrému (?) bránění zeměkoule před útokem vetřelců. Bohužel tento centrální motiv staví na extrémně slabých scénářích z minulých dílů a celkově působí opravdu až příliš nevěrohodně. V celé hře navíc nápadně chybí civilisté či známky právě probíhající války nebo strádání obyvatelstva, existuje zde de facto pouze hnutí odporu, Ceph a CELL.

Prophet je celkem fajn – ať je to, co je to.Prophet je celkem fajn – ať je to, co je to.

…dokud nedojde na postavy

Pak je zde však linie osobní, která mě velice příjemně překvapila. Hlavní hrdina hry a de facto celé ságy (Prophet) je po událostech z minulých dílů jakýmsi hybridním stvořením – něco mezi člověkem, mimozemšťanem a oblekem samotým (ano, opravdu) a následkem této skutečnosti nepatří zrovna k nejdůvěryhod­nějším členům odboje…zato je to však chlapisko proklatě efektivní. Poté je zde ještě váš parťák Psycho (hlavní hrdina Crysis:Warhead), jemuž byl oblek násilím odebrán zlými lidmi, kteří na něm navíc prováděli opravdu nepěkné pokusy. Není se tedy co divit, že poplatný svému jménu cítí Psycho značnou touhu po sladké, krvavé pomstě. Ačkoliv je tenhle sympatický chlapík vaším věrným spolubojovníkem, je snadné si všimnout, jak ztrátu obleku a superschopností těžce nese a onoho „miláška“ Prophetovi závidí. Tato osobní rovina příběhu je mnohem povedenější a to nejen kvůli ději samotnému, ale i skvělému dabingu (včetně Propheta) a opravdu podařenému, výraznému soundtracku.

Oheň v podání Cry Enginu 3.Oheň v podání Cry Enginu 3.

Technologický zázrak

Asi nikoho nepřekvapí, že Crysis 3 vypadá fantasticky. Po technologické stránce se jak na konzolích, tak na PC jednoznačně řadí ke graficky nejpovedenějším titulům. PC verze je navíc schopna běžet plynule v 60 fps a rozdíl oproti konzolím je na maximální detaily opravdu značný. Textury, nasvícení, částicové efekty – to vše a ještě více vytváří skutečnou pastvu pro oči. To se bohužel odráží i na HW nárocích a Crysis 3 je v tomto ohledu opravdu nenažraná. Pokud jste tak například druhý díl rozjeli na střední detaily, budete rádi, když trojku spustíte plynule alespoň na ty nejnižší…a to už hra samozřejmě tak úžasně nevypadá.

Dóm svobody. To určitě!Dóm svobody. To určitě!

Sedm dlouhých úrovní

Mnohé překvapí, že Crysis 3 je podstatně kratší než její předchůdkyně a bohužel se drží oněch dnešních střílečkově standardních 7–8 hodin. Je to celkem škoda, neboť i pro svou délku Crysis 2 sbírala body k dobru. Alespoň je sedm úrovní přítomných ve hře opravdu rozsáhlých a to jak do délky tak (většinou) do šířky..a dokonce díky architektuře a chytrému designu i do výšky! Někdy jen nechápavě kroutíte hlavou, jak je možné, že se v tak ohromné úrovni neobjevuje žádný loading. Často si díky tomuto rozlehlému prostoru můžete vybrat, jakou cestou se vydáte ke svému cíli. Úrovně jsou navíc velmi rozmanité (močály v noci, přístaviště za deště, přísně střežená přehrada) a je po nich rozeseto mnoho sběratelských předmětů, které vám říkají něco více o celém příběhu a pozadí Crysis 3. K tomu si připočtěte hned několik úrovní obtížnosti (včetně extra obtížné Supersoldier) a celkem povedený multiplayer (o něm níže). Crysis 3 není tedy tak malá hra, jak by se mohlo zdát.

Emzák na hlídce.Emzák na hlídce.

Výzbroj a výstroj

Pokud jste doufali, že nanooblek se od minula nějak výrazně změnil, musím vás zklamat – stále se můžete „pouze“ zneviditelnit a zapnout extra brnění a mezi těmito módy libovolně přepínat. Jenom pozor na ukazatel energie. Vrací se i staří známí jako strejda supersilný kopanec či možnost udeřit po dopadu do země a srazit tak protivníky okolo. A ano, nadále můžete skákat jako nasteroidovaný klokan či sprintovat rychleji než Kájínek z Mírova. Nově přibyla i možnost hackovat v rámci minihry nepřátelské automatické kulomety. Pokud se vám navíc podaří najít po úrovních roztroušené moduly, lze oblek dále vylepšovat a nastavit si tak silnější brnění, zredukovat kopání zbraně apod. Podobně jako ve druhém dílu můžete modifikovat i samotné zbraně a přímo během hry jim přidávat tlumiče, různé typy hledí, laser a další vymoženosti.

Prophet je v C3 tak trochu lovec.Prophet je v C3 tak trochu lovec.

Velmi významnou novinkou ve zbrojním arzenálu je luk, který vám dovolí zůstat skrytí i pokud střílíte. K dispozici jsou navíc hned několik druhů šípů (explozivní, obyčejný, elektrizující). Používat jej je jistě zábava, ačkoliv nepřátelé občas projevují značně nezdravou míru umělé demence,když jim kolem hlavy sviští šípy a jim je to šumák. Pamatujete na scénu ze Žhavých výstřelů 2? Umělá inteligence celkově se v Crysis 3 hodnotí poměrně špatně neboť nepřátelé se sice chovají tupě, avšak to je způsobeno vaší schopností se zneviditelnit a snadno je tak zmást. Alespoň se vás snaží granátem vyhnat z krytu a nebojí se jít s vámi do přímého střetu. Atmosféře navíc napomáhají jejich výkřiky hrůzy a vzteku, když jim pěkně zatápíte. Zbytek zbraňového arzenálu je poměrně klasický s výjimkami mimozemských zbraní, které však nevyžadují takové nasazení taktiky jako např. v sérii Resistance. Vrací se také taktický dalekohled, jenž vám pomůže připravit si útok, obsazení strategické pozice, případně vyhnutí se nepřátelům. Vřele doporučuji hrát Crysis 3 na těžší obtížnost, neboť jen poté doceníte mnohé její strategické možnosti.

Multiplayer stojí rozhodně za vyzkoušení.Multiplayer stojí rozhodně za vyzkoušení.

Multiplayer

Hra více hráčů je v Crysis 3 poměrně povedená, ačkoliv se stále neřadí do ligy současných velikánů, z nichž si bere inspiraci (Battlefield, Call of Duty, Halo). Disponuje však hned 8 herními módy, širokou škálou odemykatelných předmětů a challengí a především designem map, jenž vybízí k využívání vašich superschopností. Hunter mód, který byl hojně propagován, postaví proti sobě permanentně neviditelného lovce snažícího se ulovit ostatní hráče, kteří se po smrti přidají na jeho stranu. Úkolem druhého týmu je prostě přežít do časového limitu. Mód může být zajímavý především při kooperaci se známými, neboť v reálu se hráči často rozutečou na všechny strany, čímž atmosféra trpí.

Prophet pózuje s lukem fotografům.Prophet pózuje s lukem fotografům.

Příliš brzo nebo příliš pozdě?

Crysis 3 je veskrze velmi kvalitní střílečkou, avšak to nic nemění na tom, že bych před její koupí dal přednost de facto každé podařenější střílečce z minulého roku (Black Ops 2, Borderlands 2, Halo 4, Far Cry 3). Speciálně Far Cry 3 vyfoukl Cryteku vítr z plachet, neboť už u něj jsme se mohli vydovádět během sandboxových přestřelek, zastřílet si z luku opatřeného různými druhy šípů či před bojem obhlédnout situaci pomocí dalekohledu. Není mi také docela jasné, proč se Crytek nevěnoval vývoji ještě klidně další rok a nepřinesl do hry více novinek co se schopností nanoobleku týče, neudělal multiplayer i kampaň ještě rozsáhlejší a především nepočkal s vydáním na konzole nové generace. Grafika ve své nejlepší podobě na PC je přitom jasným příkladem next-genu. Crysis kromě toho v příliš mnoha ohledech připomíná rozšíření typu Crysis: Warhead než regulérní trojku. Je to vcelku zábavné, je to extrémně pěkné, ale konkurence v žánru je prostě neúprosná.

Hodnocení HerniMag.cz  80 %

Výhody:

  • Postavy a osobní linie příběhu
  • Grafika
  • Hudba
  • Multiplayer
  • Rozsáhlé úrovně

Nevýhody:

  • Délka kampaně
  • Hlavní příběh
  • Málo novinek
  • Občas AI

Koupit PC hru Crysis 3 na xzone.cz
Koupit PS3 hru Crysis 3 na xzone.cz
Koupit X360 hru Crysis 3 na xzone.cz

Článek Crysis 3 - závěr trilogie v hi-tech grafice byl publikován 11. dubna 2013 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule. Pro diskusi slouží komentáře (3).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...