Sony Playstation 4 - konečně oficiálně!
Sponzorované odkazy:
V noci z 20. na 21.2. přesně o půlnoci našeho času oznámila společnost Sony oficiálně existenci své nové konzole Playstation 4. Dvě hodiny dlouhá konference byla streamována přes internet a my vám nyní přinášíme podrobnou reportáž. V čem konference překvapila, zklamala či naopak potěšila? Čtěte dále.
Nadupaná technologie, přitom PC-friendly
Celou konferencí se linula především jedna centrální myšlenka – procesor CELL vytvořený čistě pro PS3 byl sice fajn, ale přidělal vývojářům moc práce. To se odrazilo buď na graficky často hůře optimalizovaných titulech s více otravným zpomalováním či sekáním, než měl konkurenční Xbox (vrcholem tohoto nešvaru se stal TESV: Skyrim), nebo v horším případě na úplné absenci některých her na PS3 (Witcher 2). PS4 byla navržena na základě velmi úzké spolupráce s předními vývojáři a její architektura je odvozena od klasických PC, tvůrci tedy mohou spokojeně pochrochtávat (bez urážky). Jak to tedy ve výsledku vypadá? Posuďte sami:
- Procesor a grafická jednotka: 8-jádrový AMD procesor „Jaguar“ x86–64 s integrovanou APU grafikou a „next-gen“ AMD grafickým procesorem schopným výkonu 1,84 teraflopů
- Pamět: 8GB DDR5
- Blu-ray mechanika
- Zabudovaná 80.211 b/g/n Wi-fi
- Bluetooth 2.1, HDMI, Analog-AV, optický digitální výstup
- USB 3.0 porty, „AUX“ port (?)
- Mono Headset
- Kamera Eye: 1280×800 pixelů zachycených v 60 fps
Nový ovladač Dualshock 4, seznamte se!
Přepracován byl i ovladač – nyní pojmenovaný Dualshock 4. Ten má především vylepšené vibrační vlastnosti, citlivější, přesnější odezvu, nové „share“ tlačítko, LED světlo (fungující především pro lepší rozeznání hráče novou Eye kamerou či jako indikátor herních elementů) a dokonce touchpad a mikrofon. PS4 bude podporovat i Playstation Move.
Budoucnost ve znamení Gaikai?
Sony hodlá vytvořit největší videoherní síť na světě pomocí technologického know-how před rokem odkoupené společnosti Gaikai. Není zcela jasné, kdy se čeho dočkáme, avšak dlouhodobějším cílem není nic menšího než dovolit, aby na základě principu „cloudů“ vaše hry určené pro všechny Playstation výrobky (PS1,PS2,PS3,PS3,PSP,PSV) byly streamovány do přístroje, který máte k dispozici. Sony do tohoto svého „cloudového univerza“ hodlá přitom zahrnout i smartphony a tablety. Toto je však evidentně pouze dlouhodobým cílem společnosti a není jasné, kdy a jak to bude fungovat, či jaká bude vlastně integrace oněch chytrých zařízení.
Zatím se jeví jako pravděpodobné využití tabletu či smartphonu jako mapy ke hře či jako ovladače, přes který lze nakupovat hry na PSN či provádět jiné operace, zatímco jste mimo obývák nebo domov. Jako velmi reálné se také jeví propojení PS4 a PS Vita. Na konferenci jsme viděli PS4 hru Knack hranou právě na handheldu od Sony. Vita by tedy měla fungovat velmi podobně jako ovladač ke konzoli Wii U. Chcete hrát, ale obývák je obsazený? Nevadí, hrajte třeba na záchodě s Vitou pěkně v rukou. Špatnou zprávou bohužel je, že disky s hrami na předešlé systémy vaše PS4 nespustí a nepůjdou na ní ani hry, jež jste si koupili na PSN. Právě toto chce pomocí cloudů Sony napravit. Na druhou stranu se nemusíte bát, že nerozjedete bazarové hry či že PS4 bude nutno mít vždy připojenou k internetu. Tyto obavy se ukázaly jako liché.
Sociální funkce a konec čekání na download
Podle toho co bylo řečeno, PS4 hodlá být maximálně user-friendly zařízením, které vyhlásí válku downloadování a loadingům jako takovým. K demům her budete mít přístup okamžitě, zatímco se budou stahovat, podobně jako je tomu u Steamu. Konzoli budete moci uvést do standby režimu během hraní, zapnout a pokračovat přesně tam, kde jste přestali. Firmware a updaty se mají stahovat automaticky a nečeká vás tak nemilé překvapení ve formě povinného stahování updatu, když si chcete zahrát po těžkém dnu v práci nebo ve škole.
Sony si je rovněž vědomá síly sdílení a sociálních sítí (jmenován byl Facebook a Ustream). Díky tlačítku Share budete moci kdykoliv uložit screenshot či video z vašeho hraní a sdílet jej se svými přáteli. Znovu – buďme opatrní, integrace s Facebookem, Ustreamem a samozřejmě PSN byla sice zmíněna, ale nevíme detaily. Byly představeny i další sociální funkce jako možnost živě streamovat vaše hraní, vstupovat do hry vašeho „kamaráda“ či mu nějak radit a zanechávat mu vzkazy přímo uvnitř hry. Je však něco takového potřeba v éře internetových, návodů a tun videí na YouTube? Když už jsme u toho – o YouTube či Twitteru se kupodivu nemluvilo vůbec a Sony o den později ubezpečilo „asociální“ hráče, že jim sociální sítě a sdílení nutit nehodlají. Sláva!
Představené hry
Dočkali jsme se i mnohých videí z připravovaných her. Největší emoce vzbudily hratelné ukázky z připravovaného third-party titulu Watch Dogs, který vyjde společně s PS4 (pravděpodobně i na PS3) a nová Killzone: Shadow Fall s neuvěřitelně detailní grafikou prostředí, postav a různých efektů. Hyperrealisticky vypadala i automobilová závodní hra se supermoderními, licencovanými auty Drive Club s důrazem na sociální funkce a tvorbu jakýchsi klanů, jež spolu mají soupeřit v různých výzvách.
Oznámeny byly i exkluzivity Infamous: Second Son a Witness – indie hra s otevřeným světem plná chytrých puzzlů od autora oceňované Braid. David Cage z Quantic Dream předvedl technologii nového enginu, s nímž jeho tým pracuje – a to na fantasticky detailním obličeji starého muže. Podobně vydařená byla i ukázka Unreal 4 Enginu či projektu Deep Down od studia Capcom, která připomínala Dragon’s Dogma či Dark Souls. Na PS se také vrací tvůrci série Halo Bungie se svým projektem sci-fi střílečkou Destiny s důrazem na multiplayer, jež bude k dispozici na PS3 i PS4 a to hned s exkluzivní obsahem.
Spíše rozpaky budilo pak premiérové představení hry Knack, podobající se stylově mixu Toy Story a Crashe Bandicoota, hry od tvůrců LittleBigPlanet využívající PS Move a především podivné vystoupení Square Enixu kde nám pánové ukázali stejné enginové demo jako na minulé E3 a poté oznámili, že na letošní E3 oznámí něco o Final Fantasy. Překvapení!
Největším šokem pro mnohé bylo vystoupení Blizzardu, který ohlásil existenci Diabla 3 pro PS3 a PS4, přičemž hra má být předvedena pravděpodobně na letošní akci PAX East tj. už v březnu. Ještě dodejme, že (již mimo samotnou konferenci) byl potvrzen vývoj hry Witcher 3 i na PS4. O této hře se dočtete i v našem speciálním připravovaném preview.
Zklamáni byli všichni, kdo se těšili na jakékoliv info ohledně Last Guardian, Final Fantasy Versus XIII či Agent. Ticho po pěšině. Stejně tak je škoda, že se nedostavil nikdo z EA (Dragon Age 3, Battlefied 4) či Konami (Metal Gear Ground Zeroes, Phantom Pain). Nad jejich hrami se vznáší přitom velký otazník – jistě je uvidíme na PS4, ale co PS3? Určitě by nám tedy pánové měli co říci – na rozdíl od Square.
A kde že je ta konzole?
Rovněž jsme se nedozvěděli, jak samotná konzole vypadá ani jakou bude mít cenu či s čím bude přibalena. Absence ceny je však pochopitelná, neboť Sony by tak dala Microsoftu výhodu v možnosti přizpůsobení své nabídky.
Určitým zklamáním také mohou být technologická dema – ano, obličej starce od Quantic Dream vypadal famózně, avšak skvěle vypadaly již obličeje postav v Heavy Rain na tmavém pozadí během loadingů. Jak bude vypadat samotná hra? Je rozdíl předvést jeden proces jako například fungující fyziku miliónu padajících kuliček na bílém pozadí či detailně vymodelovaný objekt, avšak zasadit je do celého interaktivního světa takových libůstek s hratelnými postavami, to vyžaduje podstatně více výkonu a velice náročné, dlouhodobé práce. Proto bylo právě demo Killzone: Shadow Fall tím nejpřesvědčivějším argumentem, že něco takového pravděpodobně PS4 dokáže.
Datum vydání a co je vlastně next-gen
PS4 má vyjít před Vánoci 2013, avšak ani Sony zatím není schopna zaručit, že se kromě Japonska dočká v tento termín i Evropa a USA. Jedno je však, ale jisté – PS4 nepředstavuje takový grafický skok jako v případě přechodu z PS2 na PS3, kde šlo mj. o dosti nápadný rozdíl v novém HD rozlišení. Dává však vývojářům tak ohromný výkon, že by neměl být problém vytvořit hry s opravdu dech beroucí grafikou. Právě síla PS4 by měla zajistit, že konzole toho na rozdíl od předešlé PS3 dokáže více najednou – tzn. více superdetailních postav s detailní mimikou a pohyby, zasazených do zničitelného prostředí s fungující fyzikou, možnost plynule hrát v ještě více hráčích, větší multiplayerové mapy…otázkou je zda se podaří vytvořit nástroje a enginy, pomocí nichž lze jednotlivé grafické libůstky tvořit dostatečně snadno a nebudou tak specialitou ohromných týmů s gigantickým rozpočtem.
Doufejme, že PS4 je i dostatečně flexibilní a časem přinese i mnohé zajímavé příslušenství. Nyní je na řadě Microsoft a samotní vývojáři. Avšak vzhledem k vypuštění konzole PS4 již na konci roku 2013 můžeme očekávat, že v nejbližších měsících uvidíme opravdu next-gen vypadající Assasins Creed, Call of Duty, Battlefield, Dragon Age, Fallout a další staré známé.
Výhody:
- Ohromný výkon
- Potencionál cloudů
- Propojení s dalšími zařízeními
- Možnost hrát bazarovky
- Internetové připojení není nutné
- Řada her odstartuje společně s konzolí
- Sdílení (pokud máte zájem)
- Využití streamování
- Standby režim pamatující si, kde jste skončili
- Snadno přístupné pro vývojáře
- Dualshock 4
Nevýhody:
- Absence samotné konzole na konferenci
- Sliby ohledně cloudů bude těžké splnit
- Nejisté vydání pro USA a Evropu
- Nemožnost hrát hry ze starších systémů (zatím)
- Ani slovo o Last Guardian a spol.
- Vystoupení Square Enix
- Absence Konami a EA na konferenci
- Jak moc se technologická dema blížila hrám?
Koupit
PS3 hru Killzone Trilogy na xzone.cz
Předobjednat PS3
hru Watch Dogs na xzone.cz
Článek Sony Playstation 4 - konečně oficiálně! byl publikován 28. února 2013 v 05.00 v rubrice Herní hardware. Autorem článku je Jakub Žežule. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Emergency 4 11.05.2008 13.04
- GTA 4 28.11.2007 06.00
- Quake 4 18.11.2007 06.00
- SWAT 4 16.11.2007 23.00
- Březen ve stylu Playstation 4 a Playstation Plus 02.04.2018 05.00
Top 10
- 20 nejlepších her pro Playstation 3
- Happy Aquarium - pěstujme si rybičky
- Ski Region Simulator 2012 – Chopte se řízení zimního areálu!
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- WoW- velký průvodce, 6.díl
- Euro Truck Simulator
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- Recenze Liška Podšitá – taktické hody plné intrik
- Recenze Stezky tukanů – kreslení do deskové hry
- Devil May Cry 5: Special Edition – démonická rubačka v novém
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky