Max Payne 3 - prvotřídní akční thriller
Sponzorované odkazy:
Téměř současně jsme se letos dočkali pokračování hned dvou dlouhé roky očekávaných klasik. Zatímco na Diablo 3 se čekalo celých dvanáct let, Max Payne nás na svůj návrat (shodou okolností rovněž s trojkou v názvu) nechal čekat „jen“ roků devět. Je rovněž zajímavé, že podobně jako v případě Diabla i u Maxe se po uvolnění prvních obrázků zvedla mezi mnohými fanoušky předchozího dílu vlna nevole ohledně přílišné „barevnosti“ hry, jejíž přední devizou byla temná atmosféra. U Diabla se tyto obavy nakonec ukázaly jako zcela liché, jak to ale dopadlo s Maxem?
Na prášcích a alkoholu
Je pravda, že se hlavní hrdina nové hry od Rockstaru (kteří převzali otěže od finských Remedy) přece jen změnil. Max se přestěhoval za prací do brazilského Sao Paula, kde si vydělává na „radosti života“ jako bodyguard pro zdejší milionářskou rodinu. Trošku nám přibral, nechal si narůst vousy a onou největší životní radostí mu jsou jeho oblíbené prášky (téměř značkové „painkillery“), jež pokud možno zapíjí lahví skotské. Bohatou rodinu, jejíž ochranu má na starosti, však brzy po jeho nástupu začnou obtěžovat únosci a tak se práce tělesného strážce brzy změní v pátrací akci, v níž Max pronásleduje nejen brutální brazilské gangy ale ještě brutálnější příslušníky zkorumpované policejní jednotky. Aniž bych do detailů vyzrazoval zápletku, s potěšením mohu prozradit, že strhující příběh Maxe Payna vás naprosto pohltí a až do jeho konce nebudete vědět komu vlastně věřit a jak vše dopadne. O depresivní atmosféru rozhodně není nouze – prostředí gangů válčících mezi sebou, policí i zbohatlíky, prostředí, kde není nouze o drogy, levné zbraně a ještě levnější prostitutky, to vše funguje skvěle a děj a jeho spád názorně ilustruje rčení, že nikdy není tak špatně, aby mohlo být hůř.
Ve znamení bullet-timu
A jakže se nový Max Payne hraje? V zásadě se hra drží předešlých dílů – většinou někam naběhnete, v efektivní přestřelce postřílíte protivníky a jen tak mimochodem semtam slušně zdemolujete prostředí a běžíte zase dál. Jelikož záporáci ale nejsou žádná křivooká béčka a mají opravdu přesnou mušku, jste nuceni pravidelně využívat tzv. bullet-time – zpomalování času, ve kterém můžete snadněji zacílit na nepřátele a efektivně uskakovat před jejich střelami. Nově přibyl také dnes moderní cover-systém (schování se za stěnou á la Gears of War a následné vykukování při snaze trefit protivníky). Tím škála pohybů nekončí – Max umí dělat i kotrmelce, přelézat překážky, otočku o sto osmdesát stupňů, krčit se, dokonce i zalehnout na zem. Pravdou však je, že tyto schopnosti bohužel příliš nevyužijete a většinu času se skrýváte, vykukujete, skáčete a pálíte co to dá.
Akce, akce, nic než akce
Tvůrci si byli evidentně vědomi, že vzhledem k slušné délce hry (kolem 10 hodin) by i tento jinak zábavný koncept přece jen omrzel, proto vás čekají i jiné perfektně nadesignované akční sekvence jako honička při které to do nepřátel šijete z motorového člunu, autobusu, helikoptéry či metra, jednotlivé „cool“ akční naskriptované scény se zpomaleným časem při kterých postřílíte během krátkého okamžiku několik protivníků a mnoho dalších vychytávek. Vše je ve znamení akčnosti, dynamiky, filmovosti a onoho „cool“ faktoru. Pamětníky potěší i vzpomínkové mise, kdy si Max vybavuje okolnosti jeho odchodu z New Jersey (kam se přestěhoval z New Yorku poté, co odešel od policie). Tyto mise se odehrávají v zasněženém, nočním velkoměstě a ještě bezvousý Max si tam zastřílí a zaběhá ve svém typickém černém baloňáku.
Audiovizuální nářez
Jednou z hlavních předností třetího Maxe je jeho grafika. Ať už jej hrajete na konzolích, na průměrné sestavě nebo nadupaném PC (hra je kupodivu skvěle optimalizovaná, což mě u Rockstaru překvapilo), Max se řadí mezi vizuálně nejpůsobivější hry na trhu. Ať už se jedná o různorodost zasazení misí (noční New Jersey, gangsterská favela, přístaviště, fotbalový stadion, kancelářské prostory, letiště atd.) nebo modely postav či speciální efekty (hra podporuje i DirectX 11). Dokonce i hlavní hrdina vypadá téměř v každé misi jinak a tvůrci šli dokonce tak daleko, že si v průběhu některých levelů dokonce propotí košili! Důraz je kladen i na značnou brutalitu, zvlášť při zpomalených záběrech, kdy vidíte, jak vaše střely poměrně naturalisticky provrtávají nepřátele a příznivci drastických scén si i jinak přijdou na své.
Konečně musím zmínit cut-scény, které jsou poněkud delší, než bývá u akčních her obvyklé, ale vypadají rovněž naprosto skvěle. Ocenění si zaslouží i jejich stylové občasné poblikávání a užití barevných filtrů, rozdělování obrazu či komiksově vypadající textové zaznamenání některých replik co postavy utrousí. I když se podle mého názoru jedná o opravdu velmi efektní, umělecky zpracovanou podívanou, je možné, že zmíněný styl na někoho může působit spíše rušivě.
Vnímat budete i výraznou, většinou elektronickou hudbu, která skvěle dokresluje atmosféru a především vynikající dabing postav v čele s Maxem samotným, který trousí jednu cynickou, depresivní hlášku za druhou („další hromada mrtvol, zabil jsem tu už víc fízlů než…cholesterol.“)
Tentokrát na dlouho
S čím mě třetí Max opravdu hodně překvapil, je jeho herní doba. Nejen, že 10 hodin je dnes u akční hry slušný výsledek, zvláště když předešlé díly byly ve své době pověstné opravdu hodně krátkou kampaní. Na výběr je však navíc pět obtížností a dva režimy, v nichž se snažíte v příběhových levelech dosáhnout co největšího skóre – to se navíc zanáší do tabulek a vy si můžete porovnat svůj výkon s ostatními. A znovu to vypadá proklatě efektně. Ve hře jsou navíc poschovávány zlaté zbraně (po jejich složení mají jednotlivé bambitky o něco víc nábojů a jsou silnější) a „stopy“, které prohlubují váš vhled do příběhu. Během hraní kampaně navíc dosahujete určitých milníků (jako 100 zabitých nepřátel apod.) a to nejenže potěší, ale dá vám to i nějaké ty zkušenosti do…multiplayeru.
Válka gangů
Hra více hráčů je kupodivu velice propracovaná a rozhodně nehraje druhé housle. Klasicky získáváte v zápasech zkušenosti a za ně si odemykáte další zbraně a jiné věcičky. Kromě typických deathmatchů a módu, kde se pořádá hon na hráče, co vystupuje coby Max se svým parťákem Raulem, je zajímavý mód Gang Wars, kde začnete například bitkou o daný bod na mapě (takový King of the Hill). Výsledek určí typ druhého zápasu – může to být třeba obrana jednoho hráče před druhou stranou. Rockstar se snažil zanést do těchto bojů i příběhový prvek, když vám mezi jednotlivými koly hlasatelka sdělí například, že gang zabral to a to teritorium a police se tedy odhodlala k razantnímu kroku a hodlá odpravit vůdce onoho gangu.
Nedostatky?
Není pochyb o tom, že třetí Max Payne je opravdu velmi podařenou akční hrou a Rockstar si tak může na konto připsat další velký hit. Přesto hra není bez chyb. Především musím vytknout opravdu brutální obtížnost, která hráče frustruje již na Medium, a proto vřele doporučuji všem začít na Easy – i sami tvůrci píší, že i ta nejlehčí obtížnost hry je výzvou. Problém je především v checkpointech, které následují až po celé přestřelce, která leckdy sestává z vln nepřátel. Leckdy vás tak po náročné, dlouhé přestřelce nekompromisně zasáhne týpek z druhé vlny, který se vynoří zničehonic. Hra navíc využívá systém částečné regenerace – zdraví se vám vrací jen do určitého bodu a pro vyléčení si musíte vzít Maxovo oblíbené tabletky. I když považuji tenhle systém (stejný jako v druhé Mafii) za nejlepší, neboť nikdy nejste úplně nad pomyslnou rakví, ale přesto vám pumpuje adrenalin a nutí vás k opatrnosti, v kombinaci s chirurgicky přesnými nepřáteli a absencí checkpointů vám hra připraví nejednu horkou chvilku. Taky mi trošku chyběla možnost automaticky skočit z úkrytu do úkrytu, kterou nedávno předvedl třeba Mass Effect 3 a škoda i neužitečnosti některých již zmíněných Maxových pohybů. Tvůrci mohli jít ve filmovosti a díky bullet-timu prostě dál. Proč si třeba nemůžete lehnout na zem a za střílení se efektně odkutálet do úkrytu? Proč při střelbě z dvou pistolí vás hra občas neodmění „zabitím zadarmo“ když by Max mimochodem při střelbě druhou pistolí udělil automatický headshot jednomu protivníkovi (ne že by jich bylo málo)? A proč nemůžete proboha na rozdíl od nepřátel disponovat granáty či zápalnými lahvemi jako v předchozích hrách? Snad příště.
Tak jako tak, podobně jako v případě Diabla se ukázaly obavy fanoušků lichými. Max Payne 3 je jasně nejlepší hrou série, zachovává si extrémně depresivní, drsnou atmosféru, akční říz a výborného hlavního protagonistu. Multiplayer je zábavou na mnoho hodin, jediné co tak může zájemce akčních her odradit od koupě je vyčkávání na rozšířenou edici se všemi plánovanými multiplayerovými přídavky (měly by stát za to), podobně jako tomu bylo i v případě Red Dead Redemption. Tudíž pokud budete trpělivý, dostanete (nejspíš) za stejný peníz ještě více prvotřídní zábavy.
Výhody:
- Audiovizuální stránka
- Příběh a atmosféra
- Max
- Akční spád
- Multiplayer a herní doba
Nevýhody:
- Absence checkpointů během přestřelek
- Nepoužitelnost či absence některých pohybů
- Někomu nemusí sednout styl filmečků
Moje hodnocení: 90 %
Článek Max Payne 3 - prvotřídní akční thriller byl publikován 18. srpna 2012 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule . Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Max Payne 3 - návrat legendy? 05.10.2009 06.00
- Max Payne 3: Extrémní bojové umění 22.09.2011 00.00
- The Punisher 12.03.2008 07.12
- Nejlepší hry všech dob 5. - Akční 1.část 30.09.2008 06.00
- Nejlepší hry v roce 2012 07.01.2013 05.00
Top 10
- Ski Region Simulator 2012 – Chopte se řízení zimního areálu!
- Happy Aquarium - pěstujme si rybičky
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- 20 nejlepších her pro Playstation 3
- Recenze Liška Podšitá – taktické hody plné intrik
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Recenze Stezky tukanů – kreslení do deskové hry
- Devil May Cry 5: Special Edition – démonická rubačka v novém
- Maškarní Bál – odhalte pohádkové postavy
- Druhá světová válka - výběr nejlepších her napříč všemi žánry
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky