I Am Alive – Boj o přežití
Sponzorované odkazy:
Jak již název napovídá, jedná se o postapokalyptický survival horor, jehož vývoj byl místy také hororový a můžeme být rádi, že se hra I Am Alive nakonec dostala na denní světlo a můžeme si ji vychutnat. Vývoj začal už v roce 2008 ve francouzském studiu DarkWorks, které se postaralo o hry typu Cold Fear či Alone in the Dark: The New Nightmare. Po téměř dvou letech převzala tuto hru šanghajská pobočka Ubisoftu a teprve letos se jim hru povedlo dokončit. A ani tato předlouhá cesta nevedla k velkému úspěchu a hra dělí hráčskou komunitu na dvě části. Ale o tom hezky od začátku.
Po konci přišel začátek
Celý svět postihla ničivá zemětřesení doprovázená ohromným mrakem prachu, který zahubil vše živé, co se nedokázalo včas schovat do bezpečí. Jedním z těch šťastných je náš mladý hrdina Adam Collins (tedy tak se měl původně jmenovat, ve hře jsem zatím nenarazil na okamžik, kdy by tak byl nazván nebo osloven), který se vrací do svého rodného města Haventon v Americe (dle E3 se mělo jednat o Chicago, ale bohužel od toho bylo nakonec upuštěno), aby našel svou ženu Julii a dceru Mary. O své rodině samozřejmě nemá žádné zprávy a hledání je dosti zoufalým blouděním zaprášenými ulicemi.
V průběhu hraní nás žádné neočekávané zvraty nečekají a při hledání naší ženy a dítěte jako správný klaďas pomáháme dalším postavám s jejich problémy. Cizích charakterů je ve hře sice poskromnu, ale na druhou stranu si všechny postavy pro svou jedinečnost zapamatujeme. Dějová linie není nikterak dlouhá, a ač k tomu prostředí přímo vybízí, existuje vždy jen jediná správná cesta k cíli. O možnostech rozhovorů ani nemluvím. Že bychom mohli zjistit například něco víc o rok staré katastrofě, si můžeme nechat jedině zdát. Nemluvě o mnoha přeživších, kterým bychom rádi pomohli, ale oni na nás prostě nereagují.
Všude jenom prach
Celkový pohled na hru je poněkud diskutabilní. Vývojáři se snaží o věrné pojetí města po apokalypse plné prachu a celá hra se nese v duchu různých odstínů šedých. Na druhou stranu to tomuto titulu dává tu správnou depresivní atmosféru, kdy jsme si vědomi toho, že svět jako takový opravdu skončil, lidé se podle toho změnili a záleží jim hlavně na vlastním přežití. Touto katastrofickou aurou hra doslova přetéká a musí si nás získat.
Obyčejný hrdina
O hlavní postavě Adamovi jsem se už nepatrně zmínil s ohledem na jeho historii a osobní život. Adam není klasický hrdina z her, který oplývá svou silou, schopnostmi a dovednostmi nad ostatní protivníky. Je to jen obyčejný milující manžel a otec s batůžkem, trochou jídla, svítilnou a lanem, který chce najít svou ženu. Prakticky jakákoli činnost mu ubírá sílu a po jejím vyčerpání umírá. Velkou část hry, kterou trávíme lezením po mrakodrapech a přeskakováním z roury na rouru, se tak stává hrou o čas, zda se ještě udržíme nebo už ne. Úrovně mají vždy jen jedinou cestu vedoucí k cíli, a pokud hráč nechce spadnout do frustrujícího šplhání sem tam a nekonečným pádům, musí svou cestu pečlivě plánovat.
Smrt na každém kroku
Zajímavým oříškem jsou souboje a umělá inteligence nepřátel. Adam disponuje v průběhu hry čtyřmi typy zbraní jako je mačeta, luk a pistole či brokovnice většinou zcela bez nábojů. Souboje jsou taktickým simulátorem psychického nátlaku a bez dostatečného blafování s prázdnou zbraní v ruce se většinou nedají přežít. UI nepřátel je pro mě zklamáním. Nepřítel v jeden okamžik se strachem v očích couvá před naší pistolí a následně při jejím sklonění na nás okamžitě zaútočí. Pokud pistoli ale opět zvedneme, zase se vzdává a tak stále dokola. Někdy se naopak vzdává, ač by měl bojovat o přežití a podobně. Prvotní myšlenka je opravdu dobrá, ale její provedení skončilo na půli cesty. :-(
A jak to vypadá
Ve hře I Am Alive nenajdeme dokonalou grafiku ani ostré textury, ale na poměry XBLA titulu je hra na velmi dobré úrovni. Právě její nevýrazné zpracování dokáže navodit tu správnou atmosféru a přitom pohled z výšek mrakodrapu na zničené město je prostě okouzlující.
Dabing samotného hlavního hrdiny není také nikterak oslnivý, ale ostatní charaktery zní velmi dobře a asi nás do konce hry neomrzí. Soundtrack složený převážně z klavírové smyčky a interaktivních zvuků dodává hře na opravdovosti a dokonale podbarvuje atmosféru.
Konečný verdikt
I Am Alive nepatří mezi nejlepší hry roku 2012, ale na druhou stranu pro milovníky survival dobrodružství je jasnou volbou s velmi dobrou atmosférou. Chvílemi možná budeme bezradní a frustrovaní, ale pokud o všem dopředu popřemýšlíme, tak se těmto situacím můžeme zcela vyhnout a celé dílko si náramně užít.
Výhody:
- Výborná atmosféra
- Povedené ozvučení
- Realistické
- Zajímavé souboje
Nevýhody:
- Slabší příběh
- Nedotažený dabing hlavního hrdiny
- Na jedno zahrání
- Krátké
- Místy frustrující
Moje hodnocení: 70 %
Článek I Am Alive – Boj o přežití byl publikován 4. června 2012 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Vladimír Václavek. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Dead Space - vesmírný horor jako řemen 15.07.2009 06.00
- Paradise Lost - Kosmický horor s krásným prostředím 21.08.2017 05.00
- SOMA - Nový horor od tvůrců Amnesie 07.07.2015 05.00
- Dead by Daylight - horor, strach, krev a akce 07.07.2017 05.00
- SOMA - Inteligentní a po čertech mrazivý horor 06.10.2015 05.00
Top 10
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- Vertikální synchronizace: K čemu slouží a proč je dobré ji používat?
- Happy Aquarium - pěstujme si rybičky
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (2. část) - Questy a herní čas
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Ber nebo neber
- Heroes of Might and magic 5
- Maškarní Bál – odhalte pohádkové postavy
- Hry na PS4 jako skvělý vánoční dárek
- Druhá světová válka - výběr nejlepších her napříč všemi žánry
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky