Gamepad – Ovladač pro ještě lepší herní zážitek

Tagy:  Gamepad, ovladač, konzole, herní hardware, hardware, myš, klávesnice, PlayStation, Xbox, DualShock, NES, SNES, Nintendo, Wii, pohybové ovládání, Guitar Hero

Sponzorované odkazy:

Gamepad – Ovladač pro ještě lepší herní zážitek

Zatímco myš a klávesnice umožňuje velmi široké použití, gamepad je ovladačem s jediným účelem – ovládání her. Častěji je viděn u herních konzolí a je s ním spjato jiné chápání ovládání her, ale také jiná ergonomie. V dnešním článku se podíváme, jak si mezi hráči gamepad vedl a vede.

Gamepad z hlediska historie

Každý si určitě pod slovem gamepad představí ovladač mající jen malé množství ovládacích prvků, tedy alespoň při porovnání s klávesnicí. Nahrazuje také počítačovou myš, což nutí vývojáře jinak přemýšlet o ovládání hry. Gamepad má stejně jako počítačová myš dlouhou historii trvající celá desetiletí, a tak si ji popíšeme jen stručně.

Vůbec prvním masově prodávaný gamepad byl součástí konzole Nintendo Entertainment System, známou spíše pod názvem NES, která byla představena japonskou společností Nintendo v roce 1984. Šlo o jednoduchý ovladač ve tvaru kvádru a k ovládání tehdejších her sloužila šestice tlačítek. Další verze tohoto ovladače přinesla jen tlačítka navíc, přičemž tvar nebyl změněn.

NES – první masově prodávaný gamepad – zdroj dl.openhandhelds.orgNES – první masově prodávaný gamepad – zdroj dl.openhandhelds.org

Další důležitý a zlomový gamepad byl dodáván společně s konzolí SNES. Jeho průlom spočíval především v ergonomii držení. Vypadal totiž jako psí kost a nabízel deset tlačítek. Tento tvar se v případě gamepadů dodržuje s jistými úpravami dodnes.

V dalších letech se snažili výrobci o zlepšení ergonomie držení, přidávali tlačítka a zkoušeli do ovladačů vměstnat malý joystick. Poslední zmíněné ovladače si vysloužili vlastní jméno – joypad.

Přeskočme několik generací rovnou k ovladačům na herní konzoli PlayStation, jejíž první generace přišla v roce 1994. S ní přišel i nový ovladač, jehož tvar zůstal do dnešních dnů téměř nezměněn. Druhá generace tohoto ovladače přinesla dvojici analogových ovladačů. Další generace nesoucí název DualShock umožňovala, jak již název napovídá, vibrování při určitých událostech ve hře. Sony do svých ovladačů v pozdějších letech přidala i snímání jeho polohy (SIXAXIS) a také bezdrátové připojení ke konzoli.

Největším dnešním konkurentem PlayStation je bezesporu Xbox, který byl znám většími rozměry a zcela jinak umístěnými ovládacími prvky. Stal se standardem pro všechny hry podporující Windows a umožňuje i konfiguraci pro práci s počítačovým softwarem podporující gamepad. Důležitým faktem je kompatibilita nejenom s konzolí, ale i s počítačem.

Sony DualShock 2 pro PlayStation 2 – zdroj: playstation.czSony DualShock 2 pro PlayStation 2 – zdroj: playstation.cz

Současnost

Pominu-li současné ovladače z konzolí Xbox či PlayStation, které se postupem času vyvíjí jen detaily, mohu se zaměřit na velmi specifické ovladače konzolí Nintendo Wii.

I když je Wii ovládáno spíše pohybem celého těla, stále je v ruce přítomen ovladač. V základu jeho tvar připomíná spíše ovladač pro klasickou spotřební elektroniku. Výkon Wii není tak vysoký jako v případě konzolí Xbox a PlayStation poslední generace, a tak vytvářené tituly nehrají hlavní notu v herním průmyslu.

I tak existuje celá řada ovladačů, které neustále mění svůj tvar. Například pro tenis můžeme použít ovladač ve tvaru pálky a nebo pro střelbu maketu pistole s ovládacími prvky. Nintento však ke své konzoli vydalo také klasický gamepad vypadající jako SNES z osmdesátých let. S podobným ovladačem přišla i společnost Sony.

Klasický ovladač k Nintendo Wii – zdroj: www.nintendo.co.ukKlasický ovladač k Nintendo Wii – zdroj: www.nintendo.co.uk

Trend současných gamepadů spočívá v bezdrátovém spojení a snímání polohy. K některým titulům jsou vydávané speciální ovladače v různých tvarech. Příkladem může jít například Guitar Hero, který lze hrát za pomoci ovladače ve tvaru kytary. Podobné ovladače však mají s prapůvodní myšlenkou gamepadu jen málo společného.

Speciální ovladač Wii Zapper – zdroj: www.nintendo.co.ukSpeciální ovladač Wii Zapper – zdroj: www.nintendo.co.uk

Rozdíl oproti jiným ovladačům?

V současnosti je gamepad ovladacím prvkem spíše v oblasti herních konzolí. Programátoři však u mnoha titulů musí vymýšlet a upravovat ovládání, protože vzniká problém například při rozhlížení postavy ve hrách. I proto je gamepad téměř nepoužitelný při hraní FPS titulů po síti, kde je připojeno více platforem. Reakce PC hráče s myší je mnohem rychlejší než s gamepadem.

Tato nevýhoda by šla napravit nějakým systémem pomáhajícím zaměřovat, nicméně v tomto případě by byly v nevýhodě počítačoví hráči. Naopak obrovskou výhodou je možnost hraní z mnoha různých poloh. Prostě vezmete ovladač sednete si, lehnete si nebo stojíte, ale stále se vám hraje pohodlně. U myši nebo klávesnice, byť mohou být bezdrátové, toto nejde.

Mnoho žánrů ani tvůrci nevydávají na konzole, neboť počítají s převažující skupinu hráčů s gamepady. Tento problém lze snadno vidět na příkladu strategií, u kterých by ovládání gamepadem bylo v mnoha případech velkým utrpením. Gamepad je však ideálním ovladačem pro hraní bojových her, sportovních titulů typu FIFA či **NHL a v neposlední řadě také mnoho závodních her, u nich však mnoho hráčů sáhne raději po volantu.

Xbox 360 bezdrátový ovladač – zdroj: xbox.czXbox 360 bezdrátový ovladač – zdroj: xbox.cz

Na závěr

I když je gamepad v podstatě ovladač určený pouze pro zábavu, hraní her, vedle myši a klávesnice své místo má a vždy mít bude. V posledních letech je trendem pohybové ovládání bez ovladače. To však zatím má plno „much“ a současné technologie neumožňují tak dokonalé ovládání. Od toho způsobu ovládání se tedy lidé často raději vrací právě ke gamepadům.

Článek Gamepad – Ovladač pro ještě lepší herní zážitek byl publikován 18. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Herní hardware. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...