Nejslavnější herní série - Doom

Tagy:  Doom, Doom 3, ID software

Sponzorované odkazy:

Nejslavnější herní série - Doom

V úvodním článku našeho nového seriálu o nejslavnějších herních seriích se budeme věnovat hře, kterou zná asi úplně každý. O hře, která položila základy všech ostatních FPS (first person shooter – střílečka z pohledu první osoby) her a to i v dnešní době. A také o hře, která ukázala světu do té doby skrytou zábavu v multiplayer hrách. Někteří už možná tuší, že legenda, o které je řeč nese jméno Doom. Co všechno stálo za jejím vznikem?

Počátky ID software

Na počátku 90. let, kdy počítačové hry byly zábavou pouze pro hrstku nadšenců, kteří byli mnohdy ostatními považovány za podivíny, se ve firmě Softdisk schází čtveřice mladých vývojářů – programátor John Romero, druhý programátor John Carmack, designér Tom Hall a grafik Adrian Carmack. Po několika společných prací pro Softdisk se rozhodnou založit malé vývojářské studio, které pojmenovali ID software. Vydavatelské společnosti Apogee, se kterou spolupracovali již dříve, představují svůj nový 3D engine a poté pod touto společností vydávají také legendární Wolfenstein 3D. Popularita a cena ID Software prudce roste a vývojáři se cítí na vrcholu, ani oni totiž netuší, že jeden z jejich dalších titulů spustí mánii a vtiskne hrám novou, moderní tvář a herní systém, který bude stále aktuální i deset let po vydání tohoto titulu.

Doom – zrod legendy

Tento titul byl pojmenován Doom. Za názvem se skrývá dnes už poněkud kýčovitý příběh o vojákovi vyslaném do sídla vědecké společnosti, kde se stala chyba a celá základna je teď zaplněná krvelačnými monstry z pekla. Náštěstí příběh nebyl základní stavební kámen Doomu. Tím se stal nový, vylepšený engine, na tehdejší dobu převratná grafika a především také podpora síťové hry – multiplayeru. Všechny tyto faktory způsobily to, že se Doom stal po jeho uvedení na konci roku 1993 absolutním hitem a koupilo si ho obrovské množství lidí. Když už hráče nebavilo hrát hru stále dokola, mohl jí pozměnit díky editačním nástrojům. Je až neuvěřitelné, že základy položené studiem ID Software v roce 1993, výrazně ovlivnují vývoj her i v dnešní době.

Začíná řežba v podání prvního Doomu. -zdroj obrázku fpsteam.itZačíná řežba v podání prvního Doomu. -zdroj obrázku fpsteam.it

V podstatě jen to samé, jen přibyla dvouhlavňová brokovnice

Po uvedení prvního dílu Doomu byl trh zaplaven kopiemi snažícími se parazitovat na úspěchu Doomu. Většinou však nešlo o nijak zvlášt kvalitní tituly. Roku 1994 spatřil světlo světa druhý, všemi očekávaný díl Doomu s podtitulem Hell on Earth. Příběh byl stejný jako v jedničce, jen se vše odehrávalo na Zemi. Doom 2 v podstatě nepřinesl nějaké výrazné změny, ale celkem úspešně zaplnil mezeru v trhu mezi nedokonalými kopiemi. Jedinou větší novinkou bylo přidání dvouhlavňové brokovnice, která se však stala nejoblíbenější zbraní síťové hry.

Doom 2 a motorová pila v akci. -zdroj obrázku mattplays.comDoom 2 a motorová pila v akci. -zdroj obrázku mattplays.com

S trojkou přišel strach

V dalším vývoji Doomu následovala odmlka trvající necelých deset let. Po dlouhých dobách čekání na nový díl se fanoušci konečně dočkali – ID Software vypustila dne 3. srpna roku 2004 na trh třetí díl. Ten přinesl obrovské nejen grafické (což je samozřejmé když trojka vyšla 8 let po dvojce a za tu dobu se hodně změnilo) ale i základní herní změny. Zatímco u prvních dvou dílů šlo hlavně o čistou a krvavou akci, v dílu třetím přišli vývojáři s novým herním konceptem – chtěli hráče vyděsit. Hra tedy sice zůstala FPS akcí, ale stala se méně zběsilou a s větším důrazem na horrorovou atmosféru. Mě osobně se tento herní koncept zamlouval více, nicméně někteří ortodoxní hráči byli nespokojeni, a z této nespokojenosti vzešel herní mod Doom 3 Classic, který se vrací k minulým herním principům – tedy k pořádné akci a nyní navíc s novou grafikou. Programátoři z ID Software přišli při práci na Doom 3 s několika novými technickými postupy z nichž asi nejvýznamější je technika nazvaná Bump Mapping, která umožnuje zobrazovat ve hře úchvatně graficky vypadající modely (např.: monstra) aniž by to znamenalo výrazné zpomalení PC. Tato metoda spočívá v tom, že grafik vyrenderuje (vykreslí) model ve vysoké kvalitě i s texturami. Tyto textury se potom nanesou na model v menší kvalitě s menším počtem polygonů a současně s tím se na tento model nanese i light mapa, která vlastně říká hře, jak se má chovat světlo při dopadu na model. Zřejmě i díky těmto inovačním technikám je ID Software jedno z nejlepších vývojářských studií dnešní doby. Po třetím dílu přišel ještě datadisk s podtitulem, který ovšem nepřinesl žádné velké herní změny, šlo spíše o prodloužení herní doby původní hry, nové lokace atd…

Tlustý zombie – údržbář z Doomu 3. – zdroj obrázku the-nextlevel.comTlustý zombie – údržbář z Doomu 3. – zdroj obrázku the-nextlevel.com

Doom změnil herní svět. Přinesl nové systémy a techniky a převážně on „vymodeloval“ tvář veškerých pozdějších FPS her. Díky Doomu jsou dnes hry tím čím jsou a nám nezbývá nic jiného než poděkovat chlapcům z ID software za to, že vytvořili tuto legendu.

Článek Nejslavnější herní série - Doom byl publikován 17. května 2009 v 13.33 v rubrice Hry. Autorem článku je Jindřich Pevný. Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...