Ghost of Tsushima – legenda o samuraji
Sponzorované odkazy:
Je to tu! Dočkali jsme se v krátké době dalšího exkluzivního titulu pro Playstation 4 a opět to již po oznámení vypadalo hodně nadějně. Jestli vývojáři dokázali naplnit očekávání, a to, zda se jedná o další parádní kousek od Sony se dočtete v následujících řádcích.
Podobně jako u posledního The Last of Us 2, Days Gone či Marvel's Spider-Man, jsem díky Sony ČR měl možnost hru dostat s dostatečným časovým předstihem, tak aby recenze mohla být připravena ještě před samotným vydáním. O tom, jak si musí být vydavatel jistý kvalitou hry, když nechá do světa vypustit recenze před samotným vydáním, nebo v den vydání jsem již psal v recenzi The Last of Us 2.
Musím říct, že mě hned Ghost of Tsushima nikterak nezaujala, ale čím víc se blížilo samotné vydání, a hlavně byl zveřejněn pořádný gameplay, tak tím můj zájem vzrostl. Ještě, když her s asijskou mytologií vyšlo v poslední době hned několik. Velice povedený Nioh 2, slušný Sekiro: Shadows Die Twice, ale obě hry jsou „souls“, takže nejsou úplně pro každého. Osobně nejsem příliš velkým příznivcem těchto ultra těžkých her a nekonečného umírání a jen pár těchto her mě dokázalo oslovit.
Trocha historie a herní nádech
Ghost of Tsushima je open world akční adventurou odehrávající se ve feudálním Japonsku v letech 1274 až 1281, kdy jedna z největších říší v historii pokračovala ve svém dobývání světa a na řadu právě přišlo Japonsko, jako jedna z nejvyspělejších zemích držící se svým tradic, což tato invaze nevratně změnila. Těmi, co stojí za útoky, jak mnozí již tuší jsou Mongolové.
Mongolská říše dokázala obsadit téměř celou Čínu, Koreu, potrápila dokonce i Severní Afriku a Evropu, která byla na pokraji zhroucení a pádu pod nadvládu Mongolů. Taktéž třeba i Vietnam, nebo právě Japonsko, kde se dle historie nesetkala s úspěchem, právě i díky opuštění od běžných tradic Japonských bojovníků.
Příběh o zradě, cti, tradicích, velkých hrdinech a bitvách
Ale zpět ke hře, vše začíná při prvním kontaktu invazních sil Mongolska a obraných šiků mocných samurajů na malém ostrově Cušima, který stojí mezi pevninou a hlavními ostrovy Japonské dynastie. Proto nemá dostatek sil, aby dokázali krutým vojákům říše zabránit ve vniknutí na ostrov. Většina samurajů je povražděna a Mongolové začínají se svým pustošením, rabováním a zabíjením po celém ostrově.
Hráči se chopí jednoho z přeživších samurajů Jina Sakai, který zázrakem přežije krvelačnou bitvu. Okolnosti a krutost nepřátelských vojsk ho nutí opustit od samurajského kodexu cti, hlavně v oblasti zabíjení nepřátel vždy z očí do očí. Toto dilema našeho hrdinu zužuje po většinu příběhu a je jen na vás, jak k této věci přistoupíte a jak moc budete využívat gerilový způsob válčení, občas není zbytí a pro záchranu zajatců se k tajnému způsobu zabíjení prostě uchýlit musíte, ale při běžných konfliktech, či dobývání nepřátelských pevnosti je to pouze na vás.
Jin Sakai chce hlavně ochránit a spojit Japonský lid proti uchvatitelům, a to za jakoukoliv cenu, proto se naučí využívat metody zlodějů, nindžů či zabijáků. I přesto hrajete za klaďase se zakořeněnou úctou a kodexem samurajů.
Více o příběhu prozrazovat nebudu, kromě toho, že se ze začátku může zdát jako jednoduchý a přímočarý, ale podobně jako třeba v Days Gone se postupem času rozvíjí a neustále zlepšuje, stejně tak i po desítkách hodin hraní se objeví nové činnosti. Parádní je i rozvinutost vedlejších úkolů, kdy kromě běžného pomáhání obyvatelům ostrova, což jsou povětšinou po jedné misi, tak u důležitých postav a spojenců se jedná o dlouhodobější příběhu, které mohou mít i devět misí a mohou se táhnout i přes více oblastí, a i v jejich pokračovaní můžete až po posunu v hlavním příběhu. Což velice pomáhá tomu, aby se z těchto vedlejších příběhových linek nestali pouze další stereotypní vedlejší mise.
Krvavé souboje
Pokud uvažujete o koupi této hry, tak jste již určitě viděli gameplay ze hry, který ukazoval jeden z vedlejších úkolů, na kterém bylo možné vidět soubojový systém a stealth systém boje. Strom dovedností je hezky rozdělen na tři druhy, podobně jakým způsobem můžete proti nepřátelům bojovat. Souboj s mečem, jako správný samuraj se svým mečem musíte i spát a znát na něm každý drobný záhyb a katana musí být vždy ostrá a čistá.
Souboje probíhají ve třech variantách. Prvním jsou klasické souboje během hraní, kdy odrážíte útoky nepřátel, kdy správně načasované parírování prorazí obranu nepřítele, nebo na jeho prolomení můžete použít hrubou sílu a zasáhnout oponenta několika těžkými útoky, či využít hybnosti, uhnout v době útoku a štědře udeřit několik ran do nepřítelova boku.
Souboje jsou velice povedené, vyvážené a zábavné. Chvilku trvá, než se vám soubojový systém vžije do rukou a prvních pár hodin mi i na střední obtížnost přišel docela obtížný a častokrát jsem měl hodně na kahánku, po čase jsem obtížnost naopak zvyšoval. Jelikož jsem si osvojil všechny čtyři bojové postoje, vylepšil si stromy dovedností právě na souboje s katanou, naučil se slabiny a způsoby, jak bojovat s jednotlivými druhy nepřátel (s kopím, dvěma meči, obouručním mečem, se štítem, lukostřelci, velcí s těžkými zbraněmi, s kanóny atd..) a i přes lepší schopnosti protivníků a zvýšeného množství brnění byly souboje najednou snazší.
Na tiché zabíjení slouží tanto (taková menší verze katany), na dálku tu zase máme krátký a dlouhý luk, jenž patří mezi zbraně samurajů, ale bomby s černým prachem už jsou jiná liga, stejně tak výbušné šípy u dlouhého luku a hořlavé u krátkého. Do toho můžete využívat dalších podpůrných předmětů jako přilnavé bomby, vrhací nože, kouřové bomby a zvonkohry.
Druhou variantou jsou duely proti bossům, v tomto případě nemůžete využívat žádné podpůrné předměty ani zbraně na dálku. Jedná se o čestný souboj ve stylu samurajů, zde záleží pouze na vašich dovednostech a schopnostech boje s mečem. Poslední varianta je taková mini varianta duelu, aneb kdo rychleji zasáhne. Takto můžete vyzvat prvního nepřítele při jakémkoliv útoku třeba na nepřátelskou základu, když si tedy troufnete vzít to frontálním útokem. Zde držíte jedno tlačítko, které pustíte v okamžiku kdy nepřítel provede útok. Jin dokáže dostat meč z pochvy takovou rychlostí, že než nepřítelův útok dopadne má podříznuté hrdlo. Pokud načasujete útok špatně, tak vás první rána zasáhne a ztratíte část zdraví do souboje.
V průběhu bojů získáváte soustředění, to můžete používat na speciální neubránitelné útoky, nebo na vyléčení, pokud máte odemknutou schopnost a dostatek bodů soustředění, můžete i takto odvrátit smrt.
Překrásný ostrov Japonska s velkým množstvím činností
Příběh i souboje máme za sebou a neméně důležitou složkou je herní prostředí, náplň a samozřejmě atmosféra. Začnu grafickou stránkou a technickou stránkou hry, které jsou úchvatné. Hru jsem recenzoval na klasické PS4 a kromě toho, že trošku více hučely větráky, tak veškerá načítání probíhali sakra rychle (při rychlém cestování, zapínání hry), nepocítil jsem žádný pokles FPS či zadrhnutí ani když se uskutečnila větší bitva v hořících troskách hradu. Snad jsem nenarazil ani na jedinou technickou chybu, která by nějak kazila prožitek ze hry, nebo by mě nějak praštila do očí.
Co mě tak praštilo do očí, a to hned několikrát bylo nádherné prostředí a různé scenérie typické Japonské flory. Lány barevných květin, spousta architektury k prozkoumávání, nádherná pohoří, typické vesnice, jezírka, prostě zde najdete vše, co by vás jen napadlo. Už z prvních obrázků a videí bylo patrné, že se vzhledově bude jednat o velice povedenou hru.
Jako většina open world her se neubránila některým opakujícím činnostem a naskriptovaným místům, viz třeba mongolské stanoviště, které je potřeba dobývat, tak i když každé je trošku jiné, tak ale jen svým rozložením, naštěstí každá činnost zde není zastoupená v několika desítkách, žádná z nich mě nezačala nikterak vadit a každá má nějaké důvod.
Po dobytí mongolské tvrze se vám odkryje část okolí, a tak objevíte další otazníčky k průzkumu, za liščí nory získáváte další pozice na amulety, jenž vylepšují nějakou vlastnost, v lázních, kde rozjímáte nad nějakou událostí dle vlastního rozhodnutí získáte navýšení zdraví, při zdolávání přírody a lezení ke svatyním za odměnu obdržíte silnější medailony. Vedlejší mise slouží k získání výrobního materiálu, a pověsti neboli legendy za kterou získáváte technické body na vylepšení a získávání schopností.
Pak tu máme honby za legendami, kdy můžete získat novou zbraň či brnění, kde musíte zapojit i průzkum mapy, herního prostředí dle indicií a nakreslených map. Úkolů a činností je slušná řádka a vše je opravdu dobře provázané a dobře dávkované. Dost mě překvapilo, že ve hře není žádná mini mapa či výrazný navigátor. K navigaci slouží vítr a to, když přejedete po dotykové plošce na ovladači směrem nahoru, tak se zvedne vítr směrem, kterým potřebujete jít k cíli. Překvapivě to bohatě stačí, a tak si můžete nerušeně užívat nádherné scenérie.
Co se týče vybavení, tak sice postupně získáváte další zbraně, jako třeba dlouhý luk, nebo podpůrné předměty, ale jinak vám zůstává stále stejný luk, katana, a několik málo brnění. Každé brnění přidává vlastnosti do jiného stylu boje. Samurajské brnění je na přímý boj, roninské zase na stealth boj, oděv pocestného na průzkum atd. Veškeré zbraně a brnění můžete, ale vylepšovat za pomocí získaných materiálů a zásob u specialistů (meče u mečíře, brnění u zbrojíře), také můžete nacházet a získávat nové skiny pochvy na meč, luků, a barvy brnění, nebo se dají za květiny kupovat u obchodníka.
Verdikt Ghost of Tsushima mě příjemně překvapil a popravdě hře nemám, co bych vytknul, vše do sebe skvěle zapadá, je plná možností, a to jsem spoustu věcí nezmínil, snad jen by tam mohl být větší prvek rozhodování, čímž i posílit dilema o opuštění od tradic. Hra vypadá famózně, skvěle se hraje, po technické stránce jsem nenarazil na nic závažného. Ve hře strávíte desítky až stovky hodin, než prozkoumáte vše, co ostrov nabízí. Sony to opět dokázalo, další exkluzivita je naprostá pecka a pokud budou studia pod Sony předvádět takovéto hry i na PS5, tak se máme na co těšit.
Hodnocení redakce: 94 %
Výhody:
- Česká lokalizace
- Nádherný otevřený svět
- Poutavý příběh
- Zábavné souboje
- Delší příběhové vedlejší mise
- Technicky dokonalé
- Navigace větrem místo minimapy a výrazných indikátorů
Nevýhody:
- Hodně malá možnost rozhodování
- Škoda, že ve hře není nějaký managment armády, nebo obnovy ostrova
Článek Ghost of Tsushima – legenda o samuraji byl publikován 14. července 2020 v 00.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Matěj Pejsar. Pro diskusi slouží komentáře (2).
Podobné články
- Moorhuhn - arkádová legenda 08.09.2008 08.09
- Sniper: Ghost Warrior - Staňte se odstřelovačem 23.08.2010 06.00
- I Am Alive – Boj o přežití 04.06.2012 05.00
- Shadowgrounds: Survivor - bitva o přežití 25.06.2009 17.24
- Ghost Recon Breakpoint – zbraně, drony a kooperace 17.10.2019 00.00
Top 10
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- Happy Aquarium - pěstujme si rybičky
- FIFA 2008
- Druhá světová válka - výběr nejlepších her napříč všemi žánry
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Dragomino – průzkum a lov draků
- Hry na PS4 jako skvělý vánoční dárek
- Kobra 11 - Nitro
- Devil May Cry 5: Special Edition – démonická rubačka v novém
- Recenze Liška Podšitá – taktické hody plné intrik
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky