Arma 3: Rozhovor s vývojáři z českého studia Bohemia Interactive
Sponzorované odkazy:
Není to tak dlouho, co vyšla vojenská pecka ArmA III od českého studia Bohemia Interactive Studio. Přestože hra je kvalitně zpracovaná, hráče šokovala absence klasické kampaně. Rozhodli jsme se proto přinést vám rozhovor – a to přímo s vývojáři. Na dotazy odpovídá Lukáš Veselý (Associate Producer on Arma 3).
Kolik lidí a jak dlouho na Armě III pracovalo?
Arma 3 byla oficiálně oznámena v květnu 2011. Na projektu již zhruba půlrok pracoval poměrně malý tým brněnského studia, ovšem teprve nedlouho před oznámením byly různé pokusy o další expanzi Arma 2 vyhodnoceny jako dostatečně nosné pro novou generaci v sérii a Arma tak získala další pořadové číslo. Po podzimním vydání Take On Helicopters se pak na přelomu roku k vývoji Arma 3 mohl připojit i mníšecký tým. S blížícím se (a odsouvaným) datem vydání se tým dále rozrůstal. S datem vydání tak čistě vývojářský tým včetně stálých externích spolupracovníků čítal přibližně šedesát lidí.
Z jakého důvodu ve hře chybí kampaň?
Toto naše rozhodnutí nepotěšilo ani nás samotné, ale bylo tím nejlepším řešením v dané situaci. Podrobné vysvětlení důvodů a příčin, které k němu vedly, (a tedy odpověď na tuto otázku) lze najít na našem blogu. Jedním z důvodů byly nešťastné události s našimi dvěma kolegy v Řecku loni na podzim. Zároveň v té době si projekt vyžádal zásadní změny v přístupu a Arma 3 dostala nového vedoucího projektu a vlastně už poněkolikáté nabrala nový směr. Významnou změnou pak byla digitální distribuce exkluzivně přes Steam a vydávání průběžných verzí Alfa a Beta. Tyto dílčí verze přinesly mnoho pozitiv a jedna důležitá z nich byla možnost reagovat na zpětnou vazbu od obrovského množství hráčů – opravovat chyby, vyvažovat mechanismy, doplňovat obsah apod. To ale ubralo lidské síly natolik, že jsme nedokázali včas a kvalitně dokončit kampaň ve stanoveném termínu.
Kdy zhruba mohou hráči očekávat doplnění kampaně?
Rozhodně chceme hráčům nabídnout příběhové mise v ucelené kampani a držet se tak tradice předchozích her v sérii. Než abychom však vydali kampaň nebo (její část) nedodělanou nebo neotestovanou, zvolili jsme „epizodický“ přístup – vydávat kampaň po částech. Přináší to s sebou několik výhod, hlavně ale koresponduje s myšlenkou Army coby platformy, která neustále žije a rozvíjí se novým a novým obsahem. Hlavní zásluhu na tom mají naši fanoušci a modaři, kterým jsme vyšli vstříc ještě dále než u dřívějších dílů právě díky Steamu. Už teď je ve Steam Workshopu přes dva a půl tisíce fanouškovských misích, které neustále přibývají. Další velkou událostí bude zprovoznění Workshopu pro sdílení modů, díky kterým je Arma série populární. Vydání kampaně tak jen doplní celkovou mozaiku. První ze tří epizod vydáme do konce měsíce a další budou následovat každá zhruba po jednom měsíci.
Na jaké DLC se mohou hráči těšit?
Kampaňové epizody budou standardní aktualizací hry – obsah se stáhne automaticky bez zásahu hráče, stejně jako obsahové balíčky během Alfy a Bety (např. Sniper package). S klasickými DLC (ať už zdarma nebo placené) počítáme samozřejmě také, ale je to otázka vzdálenější budoucnosti. Zatím střádáme nápady a vybíráme témata. Už teď ale víme, že v nejbližší době se chceme více soustředit na vývojové nástroje, a jedním z prvních DLC zdarma tak bude balíček Community Tools package. Ten bude obsahovat všechny základní aplikace pro vytváření a sdílení modifikací. Těšíme se, o kolik se díky těmto nástrojům v rukách šikovných fanoušků Arma 3 opět rozroste.
Jakým způsobem reagujete na recenze hry?
Některá vysoká hodnocení nás příjemně překvapila a děkujeme za ně. Ta velmi nízká nám radost neudělala, a přestože dokážeme v mnoha věcech nesouhlasit, bereme je jako podněty k zamyšlení a budoucí nápravě. Celkově jsme s hodnocením a recenzemi spokojeni, dopadly podle očekávání. Uvědomujeme si nedostatky a výhrady, které způsobil fakt, že Arma 3 je po několika letech novou generací v sérii a platformou, která se teprve zrodila. Jsme plně odhodláni ji nejen rozšiřovat, ale hlavně hýčkat a zdokonalovat. Naši podporu tomuto projektu dokazuje nejen aktivní komunikace s početnou komunitou na našich fórech, plány ohledně vydání a vylepšování komunitních nástrojů, ale také stále otevřený Feedback Tracker – portál pro shromažďování zpětné vazby a řešení obtíží či návrhů k vylepšení. Věříme, že otevřený a komunikativní přístup k našim hráčům je dlouhodobě perspektivní, a chceme v něm i nadále pokračovat. Vždyť také díky jim bude Arma 3 v době vydání prvního DLC obsahovat vyladěnou kampaň, bude stabilní s mnoha novými featurami, bude pro ni dostupných mnoho fanouškovských misí a modů a hodnocení tak budou ještě vyšší a recenze pochvalnější.
Proč chybí česká lokalizace?
Arma 3 je do češtiny lokalizovaná stejně jako do dalších devíti světových jazyků (seznam najdete ve FAQ na webu hry). Veškeré texty ve hře i kolem hry tak můžete sledovat v rodném jazyce. Oproti tomu všechny hlasy, tzn. rozhovory, rádiové protokoly, povely a hlášky, zůstávají pouze v originální angličtině, stejně jako jsme zvyklí u většiny filmů v kinech. Čeština je na tom tedy stejně jako francouzština nebo ruština.
Důvodem se může zdát obtížnost a nákladnost takového dabingu ještě během vývoje zbytku hry, nebo výsledná kvalita, kterou bychom v jazycích, které neovládáme, nebyli schopni ohlídat. Nicméně pro celou sérii Arma je typická autentičnost a my se o ni snažíme i u zvukové stránky hry. Západní vojáci mluví anglicky, ti blízkovýchodní volají povely ve farsí. Podle přízvuku poznáte např. britské jednotky nebo nerodilé mluvčí s lámanou angličtinou. Absenci dabingu, který by hlasovou věrnost narušil, považujeme za přednost.
Budou oficiální stránky hry i v českém jazyce?
Neplánujeme.
Plánujete vytvořit Armu 4?
Z dostupných zdrojů lze spočítat průměrnou periodu další generace v sérii a odhadnout tak, že Arma 4 bude vydaná v roce 2017 Samozřejmě je to čirá spekulace. V tuto chvíli na ní nepracujeme a plně se soustředíme na všechno kolem aktuální Arma 3. Ale nebojím se říci, že v budoucnu se pokračování určitě objeví. Série Arma stále dokazuje, že je silnou značkou a životaschopným projektem a my o ni budeme pečovat. Děkujeme celé komunitě hráčů a fanoušků za trvající přízeň!
Článek Arma 3: Rozhovor s vývojáři z českého studia Bohemia Interactive byl publikován 10. října 2013 v 05.00 v rubrice Herní weby, Hry a Novinky. Autorem článku je Daniel Hlas. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Arma II preview 25.10.2007 14.22
- ARMA II: Operation Arrowhead - Pokračování vojenského simulátoru 01.09.2010 23.00
- Arma III.: Připravte se! Třetí verze Army přichází 01.11.2011 00.00
- Arma III, Rocket League nebo Overwatch aneb Pařby nejen na prázdniny 19.07.2016 05.00
- Herní novinky - červen 2016: E3, Resident Evil 7 nebo DLC pro Arma 3 12.07.2016 05.00
Top 10
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (1. část) - Jak začít
- Vertikální synchronizace: K čemu slouží a proč je dobré ji používat?
- Happy Aquarium - pěstujme si rybičky
- World of Warcraft: Průvodce hrou pro začátečníky (2. část) - Questy a herní čas
- Recenze Liška podšitá: Duet – štychová spolupráce
- Ber nebo neber
- Heroes of Might and magic 5
- Druhá světová válka - výběr nejlepších her napříč všemi žánry
- Hry na PS4 jako skvělý vánoční dárek
- Maškarní Bál – odhalte pohádkové postavy
Tagy
adventura nejlepší Stalker wow, world of warcraft Horor online hry Counter Strike fps novinky