Risen 2: Dark Waters – Černokněžníci již nejsou v módě

Tagy:  Risen 2, Dark Waters, pirát, RPG, Piranha Bytes, Gothic

Sponzorované odkazy:

Risen 2: Dark Waters – Černokněžníci již nejsou v módě

Z temných magických lesů plných neohrožených válečníků třímajících těžké meče a sekery, tajemných černokněžníků a všelijakých magických přerostlých nestvůr se přesouváme do doby jiné. Do doby, kdy moře brázdily plachetnice neskutečných velikostí, kdy základním lidským palivem byla rychlá universální medicína a dostatek času ztráveného v nevěstinci U leklého vorvaně nedaleko přístaviště. Risen 2 nabízí pořádně nabroušené pirátské RPG!

Šéfe, dolej mi rum!

Klasičtí černokněžníci už nejsou v módě, a tak přenesli vývojáři z německého vývojářského studia Piranha Bytes svůj zájem do jiných vod a to doslova a do písmene. Risen 2 vám totiž ukáže, jací jsou piráti a jejich činy. Příběh druhého Risenu navazuje s jistým odstupem na první díl, přičemž není nutné dohrát první díl pro pochopení událostí v tom druhém. Na škodu to však není.

Jestliže vám připadá název Piranha Bytes povědomý, jistě jste v dřívější době hráli jeden z prvních tří dílů série Gothic. Na všech těchto dílech totiž pracovali právě vývojáři z Piranha Bytes a letos je to již 11 let od vydání prvního dílu. Není divu, že mnoho prvků v obou Risenech má viditelné kořeny právě v sérii Gothic.

Bezejmenný hlavní hrdina, známý z prvního dílu, má důležité poslání. Titáni ničí celý svět a jedna z poslední držav – přístavní město Caldera – je také v ohrožení. Je vyslán jako důstojník Inkvizice, aby toto ohrožení zvrátil. Jedinou nadějí jsou piráti a jejich artefakty, které mohou válkou destrukci zastavit. Jenže někde se začít musí a náš hrdina tuto dlouho cestu začíná v rumovém opojení a následné kocovině. Jeho loď je zničena obrovskou mořskou příšerou a jemu nezbývá nic jiného, než zapomenout na jeho malé lidské bolesti.

Někdo musí zapisovat skore!Někdo musí zapisovat skore!

Nemá někdo u sebe jehlu?

Klasické těžké meče, řemdichy a sekery jsou nahrazené ladnými a obratnými kordy, zatímco luky a kuše nahradily účinné a hlučné muškety. I záškodnické zbraně mají svou střelnou zástupkyni, kterou je klasická příruční bambitka. S tou je snadné komukoliv střelit vydařenou podpásovku. Střílení opravdu přibylo, ale jak se k tomu zachoval soubojový systém?

Všechno vypito, okradeno a snědeno… OdplouvámeVšechno vypito, okradeno a snědeno… Odplouváme

Snadno lze vidět, že soubojový systém vychází ze série Gothic, tedy především z prvních dvou dílů. V tehdejší době jsme si na něj prostě zvykli, nicméně takto už to v současné době nefunguje. Soubojový systém je příliš těžkopádný a čas od času slušně chaotický, což není zrovna příjemné, narazíte-li na skupinu tužších protivníků. Chaos nastává především při střelbě, kdy občas zaměřovač odskočí na jiného protivníka.

Zapomeňte na runy, v Risen 2 je mnohem elegantnější a méně okoukaný systém kouzlení. Voodoo magii vám asi nemusím nijak představovat, v každém případě umožňuje velmi snadno manipulovat s lidmi. A toho se dá využít! Manipulovat s lidmi lze samozřejmě na vícero způsobů.

Nejsi ty nějaký velký? Asi si vypil moc rumu nebo snědl hodně princezen, co?Nejsi ty nějaký velký? Asi si vypil moc rumu nebo snědl hodně princezen, co?

Tak kde je ten rum?!

Co se tvůrcům doopravdy povedlo, je, stejně jako v sérii Gothic, rozmanitost a propracovanost světa. Člověka láká jít prozkoumat každé zajímavé či jinak zvláštní zákoutí, protože je velká pravděpodobnost, že tam nalezne nějaký poklad nebo významný artefakt.

Vývoj postavy doznal značného zjednodušení, což však není na škodu. Novinkou jsou také nové dovednosti, mezi které patří správné pirátské vlastnosti, jako je zlodějina, zastrašování a nebo přemlouvání. K vylepšování všech dovedností je samozřejmě potřeba dostatečného množství dovednostních bodů.

Střelný prach… Ano. Munice… Ano. Rum… Ne. Jak je to možné?!Střelný prach… Ano. Munice… Ano. Rum… Ne. Jak je to možné?!

Vlastní příběh není bohužel žádný zázrak a jednotlivé potenciálně zajímavé střípky příběhu nejsou v dostatečné míře rozvedeny. Ostatně ani postavy a jejich role v příběhu nejsou probrané v dostatečně hluboké míře. To platí především o vaší posádce. Fanoušky pořádných RPG může tento fakt odradit, nicméně částečně je vyeliminován překrásnými přírodními scenériemi a propracovaností prostředí. Grafická stránka hry působí relativně dobře, tedy s výjimkou animací postav. Úskok hlavního hrdiny vypadá komicky a nepřirozeně.

Jistým nedostatkem je i nevyvážená obtížnost, kdy za určitých situacích prolétnete některý souboj velmi rychle, zatímco v jiných chvílích se zapotíte u naprosté maličkosti na dlouhé chvíle. Nakonec ještě nemohu opomenout minihry, kterých se ve hře objevuje celá hromada. Chvíli s jiným pirátem závodíte, kdo vypije víc rumu, jindy vykrádáte truhlu se zámkem, který je třeba důmyslným způsobem za pomoci šperháku překonat.

Posádko! Odplouváme…

Sečteme-li nedostatky a kladné vlastnosti druhého Risen, dojdeme k následujícímu výsledku. Z kvalitních vlastností musím vyzdvihnout zvolenou pirátskou tématiku, která do žánru přinesla mnoho zajímavých prvků. Dále také herní dobu pohybující se kolem 30 hodin v závislosti na zvoleném stylu hry a také celkovou atmosféru. Jak už je zvykem v případě vývojářů z Piranha Bytes, hra vás prostě umí dokonale vtáhnout. Jenže tyto výhody doprovází velké množství nedostatků, mezi než spadá nedokonalý a chaotický soubojový systém, slabší příběh a v neposlední řadě také nevyvážená obtížnost a animace některých pohybů hlavního hrdiny. V součtu nám to tedy dává lehce nadprůměrné hodnocení – tedy 65%.

Na závěr vám mohu popřát hodně zdaru při plavbách, silná játra a málo mořských velepotvor.

Moje hodnocení:  65 %

Výhody:

  • Slušná herní doba
  • Propracovaný svět
  • Vedlejší hry
  • Pirátská tématika

Nevýhody:

  • Slabší příběh
  • Soubojový systém
  • Animace postav
  • Nevyvážená obtížnost

Kupit Risen 2: Dark Souls pro PS3 na xzone.cz

Kupit Risen 2: Dark Souls pro PS3 na xzone.cz

Kupit Risen 2: Dark Souls pro PS3 na xzone.cz

Článek Risen 2: Dark Waters – Černokněžníci již nejsou v módě byl publikován 31. května 2012 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...